ShippingWatch

Containerraterne falder marginalt efter kinesiske fridage

Containerraterne fra Asien til Europa falder for sjette uge i træk, efter at sidste uge var præget af helligdagene i Kina grundet Golden Week.

Bloomberg
Foto: Bloomberg

Spotpriserne for containerfragt på de tunge destinationer mellem Asien og Europa faldt i denne uge marginalt, efter at sidste uge var præget af helligdagene i Kina grundet Golden Week.

Raterne på ruterne mellem Asien og Europa bakkede med 4 dollar - eller 0,5 pct. - til 731 dollar per tyvefodscontainer (teu), skriver The Loadstar. Det var dermed sjette uge på stribe med fald i raterne.

Det samlede rateindeks Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), hvor Asien/Europa-ruterne vejer 20 pct., steg omvendt pænt oven på Golden Week-fridagene. Det viser data fra Shanghai Shipping Exchange, der opgør indekset.

SCFI blev løftet med 3,9 pct. til 904,51 og er nu knap 25 pct. højere end på samme tidspunkt sidste år. Asien/Europa-raterne ligger - trods denne uges fald - fortsat 6,6 pct. højere end på samme tidspunkt sidste år.

Det hører dog også med til historien, at brændstofpriserne er steget pænt i år som følge af løftet i oliepriserne, hvorfor omkostningerne for rederierne også er vokset.

SCFI sammensættes på baggrund af spotprisen på fragt fra Shanghai til 15 destinationer i hele verden og bruges som indikator på rateniveauet for de store containerrederier som Maersk Line, MSC og CMA CGM.

Rater på Asien-Europa faldt fire pct. sidste uge

Rateindeks falder til laveste niveau siden juli

Forsiden lige nu

Her er ugens vigtigste overskrifter på ShippingWatch

Miljø og kommende vigtigt møde i IMO prægede ugen på ShippingWatch med spørgsmål om fremtidens miljøsyndere, og hvorvidt en højspændt miljødiskussion ender som et mislykket kupforsøg. Læs også om Maersks transformation og stort tysk opkøb af V. Group.

Pakistan lukker ned for beaching-værfter

Nye brandulykker på den pakistanske ophugningsstrand Gadani får landets myndigheder til at lukke ned for ophugning i området - blot få måneder efter, at et tidligere forbud blev ophævet. "Skibsejere burde blive holdt ansvarlige," mener NGO'en Shipbreaking Platform.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere