ShippingWatch

2M genoptager service trods usikre rater

Maersk Line og MSC, som står bag 2M-alliancen, genoptager en indstillet service mellem Fjernøsten og Nordeuropa. Det sker på et tidspunkt, hvor der er tvivl om efterspørgslen på ruten, skriver Alphaliner.

Foto: Aarhus Havn

De to partnere i 2M-alliancen, Maersk Line og MSC, har valgt at genoptage en indstillet service mellem Fjernøsten og Nordeuropa, selv om efterspørgslen er faldet den seneste måned.

Ifølge Alphaliner genoptager 2M sin AE-2/Swan-service mellem Fjernøsten og Nordeuropa 5. december. Det sker efter 11 ugers midlertidig suspendering af servicen.

Servicen føjer fem pct. ekstra til den ugentlige kapacitet på ruterne på et tidspunkt, hvor der er betydelig usikkerhed om efterspørgslen.

Alphaliner skriver i sit nyhedsbrev, at raterne ud af Kina er faldet med 26 pct. fra slutningen af september. Kapacitetsudnyttelsen er samtidig faldet til under 90 pct. Derfor kommer genoptagelsen af servicen også "langt tidligere", end Alphaliner forventede.

"Over de kommende uger kan rater opleve en yderligere nedadgående pres, når rederier kæmper for markedsandele i den svage vintersæson," skriver analysehuset og noterer, at volumen på ruterne fra Fjernøsten til Nordeuropa er faldet med 1 pct. fra årsskiftet til august.

"Svage fragtvoluminer kombineret med rederiernes generelle modvilje mod at tage kapacitet ud af Fjernøsten-Eurpoa-korridoren i længere perioder kan presse fragtraterne længere ned," lyder det fra Alphaliner.

Globale spændinger tager toppen af Maersks forventninger

Så meget kapacitet fjerner Maersk-manøvre fra travl handelsrute

Forsiden lige nu

Her er ugens vigtigste overskrifter på ShippingWatch

Miljø og kommende vigtigt møde i IMO prægede ugen på ShippingWatch med spørgsmål om fremtidens miljøsyndere, og hvorvidt en højspændt miljødiskussion ender som et mislykket kupforsøg. Læs også om Maersks transformation og stort tysk opkøb af V. Group.

Pakistan lukker ned for beaching-værfter

Nye brandulykker på den pakistanske ophugningsstrand Gadani får landets myndigheder til at lukke ned for ophugning i området - blot få måneder efter, at et tidligere forbud blev ophævet. "Skibsejere burde blive holdt ansvarlige," mener NGO'en Shipbreaking Platform.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere