ShippingWatch

Derfor ser FN faresignaler i konsolideringen af containerindustrien

Konsolideringen i containerindustrien rummer to modsatrettede historier, mener FN's handels- og udviklingsorganisation. For redere og afskibere er udviklingen positiv, mens den kan have negative konsekvenser for terminaler og havne.

Foto: Patrick T. Fallon/Bloomberg

Der findes to helt forskellige historier, når man taler om konsolideringen i containerindustrien, mener FN's handels- og udviklingsorganisation UNCTAD.

De seneste år har budt på konsolidering i markedet og opkøb fra nogle af de største aktører. Senest fik kinesiske Cosco endeligt godkendt overtagelsen af OOCL, mens Maersk Line inden jul sidste år kom i mål med købet af Hamburg Süd. Samtidig har containerrederne udvidet alliancerne, som i dag domineres af tre store i form af 2M med Maersk Line og MSC, Ocean Alliance og The Alliance.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs