ShippingWatch

Maersk bekræfter sammenlægning af Line og Damco

Maersk meddeler onsdag formiddag, at Damco bliver lagt ind under Maersk Line, og at services og produkter fremover skal markedsføres under Maersk-navnet. Sammenlægningen kan føre til afskedigelser, oplyser Maersk.

Foto: Maersk

Maersk bekræfter i dag planen om at integrere Damco ind under Maersk Line for at lave et mere strømlinet produkt. Fremover bliver ydelserne fra Maersk Line og Damco solgt som Maersk produkter og services.

Det bliver allerede fra 1. januar næste år, at ændringen slår igennem.

ShippingWatch kunne allerede for tre uger siden afsløre forhandlingerne og en række af de konkrete detaljer i planen, som CEO Søren Skou giver følgende kommentar med på vejen i dag:

"I dag tager vi et skridt mere i omskabelsen af vores forretning på et strukturelt niveau og vores markedstilgang, som gør os i stand til at tilbyde flere løsninger til vores kunder på en mere simpel måde. Vores ansatte spiller en nøglerolle i at få det til at ske, og vi styrker derfor på samme tid vores frontline organisation, som er tættest på vores kunder," udtaler han i en meddelelse udsendt af Maersk.

I fusionsprocessen vil vi dog støde på områder, hvor vi har to folk til en position, og her kan det betyde, at vi bliver nødt til at afskedige kolleger

Maersk.

Integrationen af de to selskaber kan komme til at betyde afskedigelser.

"Formålet med integration er ikke at spare på omkostningerne ved at reducere antallet af ansatte. Vi vil få vores forretning til at vokse ved at tilbyde vores kunder større valgmuligheder, og vi får brug for dygtige og modige mennesker til at få succes med det," skriver Maersk i en kommentar til ShippingWatch og tilføjer:

"I fusionsprocessen vil vi dog støde på områder, hvor vi har to folk til en position, og her kan det betyde, at vi bliver nødt til at afskedige kolleger."

Sammenlægning i ledelseslaget

Ændringen i Maersk er den seneste i planen mod at blive et integreret transport- og logistikselskab. Nu lægger Maersk frem, hvordan ledelsestrukturen kommer til at se ud, når Maersk Line og Damco skal integreres.

vincentclerc-1.jpg
CCO i Maersk, Vincent Clerc.

Den nuværende chief commercial officer, CCO, i Maersk, Vincent Clerc, kommer til at stå i spidsen for den nye organisering af Line og Damco. Damcos CEO, Klaus Rud Sejling, får en ny stilling og bliver Head of Maersk's Logistics and Services Products og skal referere til Vincent Clerc.

klausrudsejling.jpg
Nuværende CEO i Damco, Klaus Rud Sejling. Foto: Maersk

Nuværende COO, chief operating officer, Saskia Groen In't Woud i Damco bliver CEO i selskabet Damco Freight Forwarding.

Som ShippingWatch har beskrevet giver det forretningsmæssigt god mening at erstatte Damco med Maersk for at styrke den samlede forretning.

Dels har logistikselskabet længe været en økonomisk klods om benet på Maersk, som har sendt topchefer som Hanne B. Sørensen til hovedsæddet i Haag for at rydde op, hvilket dog har været svært.

Samtidig har Damco en helt anden opbygning end Maersk Line, som virker ulogisk på kunderne og sådan set også internt i Maersk. Begge selskaber er en del af supply chain forretningen, altså de virksomheder, kunderne henvender sig til, når de skal have fragtet en container fra a til b.

Men hvor Maersk Line er organiseret efter de såkaldte trades, altså services eller ruter mellem fx. knudepunkter, er Damco opdelt efter geografi. Det er ikke mindst den afkobling mellem de to selskaber, som Maersk vil gøre op med, og som skal være med til at koncentrere den kommende containerforretning omkring primært Maersk Line.

Ligesom APM Terminals har Damco hovedsæde i Haag i Holland, hvor medarbejderne i dag bliver orienteret om planerne.

Da Søren Skou satte transitionen i gang for et par år siden, var det især for at få mere synergi ud af de styrkepositioner, man har, inden for containerindustrien.

Udover at Maersk Line er verdens største containerrederi, er APM Terminals en absolut sværvægter inden for havne og terminaler med en position som verdens fjerdestørste. Og med Damcos indlemmelse er de tre selskaber i supply chain, altså dem som afskiberne har kontakt med, endnu mere integreret.

Maersk skruer tiden 20 år tilbage med Damco-beslutning

Damco står til at blive lagt ind under Maersk Line

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere