ShippingWatch

Så meget taber rederierne for hver container, de sejler med

Containerrederierne har haft et svært første halvår og håber meget på en bedring i den sidste del af 2018. SeaIntelligence har kigget på, hvor meget det koster et tabsgivende rederi at fragte en container. For sydkoreanske HMM er det rigtig dyrt.

Foto: Hyundai Merchant Marine

Hyundai Merchant Marine fik et nettotab i andet kvartal på 215 mio. dollars. Hvis det gøres op i tab per fragtet container, kostede det Maersk Lines og MSC's sydkoreanske partner 167 dollars for hver enhed, der blev fragtet afsted.

Så kontant kan det gøres op, hvis rederiets underskud deles ud på hele lasten, og sådan kan det selvsagt gøres for hele branchen, som lige nu er inde i en svær tid med dyrt brændstof og lave fragtrater. Første halvår har derfor vist sig at være en skuffelse stort set hele vejen rundt, og nu satser topcheferne i hovedkontorerne i den grad på, at det skal blive bedre resten af året.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Efter ti års resultattørke er der igen sorte tal hos Lauritzen. Politiske spændinger i Ukraine mellem Vesten og Rusland øger frygten for nye cyberangreb a la det, der kostede Maersk to mia. kr. Et nyt forslag til EU's udspil om CO2-kvoter til shipping kan føre til endnu en milliard-fond.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs