ShippingWatch

Så meget kapacitet fjerner Maersk-manøvre fra travl handelsrute

Maersk Line har besluttet at hive en række skibe ud af sejladsen fra Asien til Nordeuropa fra efteråret. Alphaliner har set næmere på, hvad det reelt betyder.

Foto: Maersk Line

Når Maersk Line til efteråret sejler med færre containerskibe fra Asien til Nordeuropa, vil det fjerne mindst 5 pct. af kapaciteten fra den vigtige handelsrute.

Det viser beregninger fra Alphaliner, der følger containerbranchen tæt.

Fra slutningen af tredje eller starten af fjerde kvartal - altså omkring september eller oktober - vil Maersk Line suspendere en af sine tjenester på ruten, hvor verdens største containerskibe sejler varer fra især Kina til de nordeuropæiske forbrugere og virksomheder.

Det fortalte Maersk Line tirsdag til sine kunder, uden dog at sætte navn på hvilken af de seks faste ugentlige afgange, rederiet og dets partnere i 2M-alliancen ville suspendere – ifølge planen fra september eller oktober indtil december.

Ifølge Alphaliner er det "sandsynligt", at det blive AE6-strengen, også kendt som Lion, som rederierne piller midlertidigt ud af drift i lavsæsonen.

Den rute drives med skibe med en gennemsnitskapacitet på 14.400 tyvefodscontainere og er dermed den mindste af de seks. De andre AE-ruter ligger ifølge Alphaliners tal mellem 17.500 og 20.000 teu i ugentlig kapacitet.

Dermed er der tale om en reduktion på minimum 5,1 pct. af den samlede kapacitet, når man også tæller de andre rederier med, i perioden, viser Alphaliners tal.

Problematisk marked

Mærsk har både i måneder og år kæmpet med et haltende marked for containerfragt. For mange skibe og for lidt vækst i kundernes behov for at få fragtet varer koster dyrt for indtjeningen.

Efter regnskabet for første kvartal af 2018 erkendte Mærsk-topchef Søren Skou da også, at ledelsen måtte skride til handling for at vende skuden.

"Vores ambition er, at vi ikke vil vokse kapacitet i segmentet i år eller næste år," sagde Søren Skou til Ritzau Finans ved den lejlighed.

Både før og efter da har Mærsk justeret i rutenetværket for at skabe bedre balance mellem udbud og efterspørgsel - i håb om at sikre højere fragtrater fra kunderne.

Maersk-aktien har også lidt under det svage marked – især efter at det tidligere konglomerat valgte at satse fuldt ud på rederidriften og ikke på olieforretninger.

I løbet af 2018 har Mærsk B-aktien givet et negativt afkast på knap 29 pct., så den onsdag formiddag koster 7586 kr.

Maersk varsler lavere kapacitet på vigtig fragtrute i lavsæson

Maersk Line igen nummer et på pålidelighed

Maersk tilpasser sig handelskrigens startfløjt

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere