ShippingWatch

Hyundai Merchant Marine lukker ikke helt ned i Iran

Det sydkoreanske containerrederi HMM vælger i modsætning til flere konkurrenter at fortsætte med at sejle på Iran, men kun med laster, der ikke overtræder de amerikanske sanktioner.

Hyundai Merchant Marine
Foto: Hyundai Merchant Marine

(Opdateret 28.05.2018 med oplysninger om, at HMM vil tage visse laster ombord til og fra Iran).

Hyundai Merchant Marine (HMM) stopper nu også dele af sin sejlads på Iran.

Beslutningen kommer for at undgå at lægge sig ud med USA og dermed blive ramt af sanktionerne i andet led mod Iran, som USA vil genindføre fra november i år. Det skriver det sydkoreanske medie Pulse.

HMM vil dog fortsætte med at sejle med gods i Iran, hvilket ikke overtræder de amerikanske sanktioner mod landet. Tiltaget kommer kort tid efter, at også Maersk, MSC og CMA CGM har truffet den samme beslutning.

Da Donald Trump annoncerede, at USA's sanktioner bliver genindført mod Iran, og at USA trækker sig fra atom-aftalen, valgte Maersk Line kort efter at stoppe deres aktiviteter i landet.

"Vores tilstedeværelse i Iran er begrænset. Vi vil overvåge udviklingerne for at vurdere enhver indflydelse på vores aktiviteter og holde vores kunder direkte informeret i tilfælde af ændringer," skrev Maersk Line i en opdatering til sine kunder.

Containerrederiet var tilstede i Iran med en feederservice, som bruger tredjepartsskibe, der sejler fra Jebel Ali til Bandar Abbas og Bushehr.

I alt har Maersk Line 12 ansatte i Iran og kontorer i tre iranske byer.

Norden dropper sine tankforretninger i Iran

Nemt for Torm at sige farvel til Iran

EU-ledere er låst mellem forskellige interesser i Iran

Forsiden lige nu

Ugens bedste på ShippingWatch

Maersk fik genskabt en del af væksten, problemerne med dårlige bunkerolie fortsatte, og en hel række af de mest velrenommerede danske rederier som Norden, Torm, DFDS og J. Lauritzen fremlagde regnskab i ugen, der gik.

Søren Skou: "Vi er blevet en vækstvirksomhed igen"

Efter et par år, der overordnet har handlet om at sælge fra og skære den fremtidige containerforretning til, mener CEO Søren Skou, at Maersk igen er en vækstforretning. Især 2019 vil vise, om han får ret.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere