ShippingWatch

Hyundai Merchant Marine lukker ikke helt ned i Iran

Det sydkoreanske containerrederi HMM vælger i modsætning til flere konkurrenter at fortsætte med at sejle på Iran, men kun med laster, der ikke overtræder de amerikanske sanktioner.

Hyundai Merchant Marine
Foto: Hyundai Merchant Marine

(Opdateret 28.05.2018 med oplysninger om, at HMM vil tage visse laster ombord til og fra Iran).

Hyundai Merchant Marine (HMM) stopper nu også dele af sin sejlads på Iran.

Beslutningen kommer for at undgå at lægge sig ud med USA og dermed blive ramt af sanktionerne i andet led mod Iran, som USA vil genindføre fra november i år. Det skriver det sydkoreanske medie Pulse.

HMM vil dog fortsætte med at sejle med gods i Iran, hvilket ikke overtræder de amerikanske sanktioner mod landet. Tiltaget kommer kort tid efter, at også Maersk, MSC og CMA CGM har truffet den samme beslutning.

Da Donald Trump annoncerede, at USA's sanktioner bliver genindført mod Iran, og at USA trækker sig fra atom-aftalen, valgte Maersk Line kort efter at stoppe deres aktiviteter i landet.

"Vores tilstedeværelse i Iran er begrænset. Vi vil overvåge udviklingerne for at vurdere enhver indflydelse på vores aktiviteter og holde vores kunder direkte informeret i tilfælde af ændringer," skrev Maersk Line i en opdatering til sine kunder.

Containerrederiet var tilstede i Iran med en feederservice, som bruger tredjepartsskibe, der sejler fra Jebel Ali til Bandar Abbas og Bushehr.

I alt har Maersk Line 12 ansatte i Iran og kontorer i tre iranske byer.

Norden dropper sine tankforretninger i Iran

Nemt for Torm at sige farvel til Iran

EU-ledere er låst mellem forskellige interesser i Iran

Forsiden lige nu

Rasmus Jarlov et ubeskrevet blad i dansk shipping

Danmarks nye erhvervsminister har både inden for borgens mure og i offentligheden gjort sig bemærket som en kontroversiel person, der ikke går af vejen for en politisk fejde, et privat opgør med kendis-kæresten på nettet eller en vild dans for åben skærm. Spørgsmålet er, om han får en meget kort karriere som minister.

DFDS har akut mangel på it-medarbejdere

Trods sin status som et af Danmarks største rederier, har DFDS svært ved at tiltrække medarbejdere til sin it-afdeling. Rederiet er langt fra det eneste med det problem.

Danske rederier: Handelskrig kan ramme os hårdt

"Det er skidt nyt for dansk søfart og ikke mindst for gastank, at det nu ser ud som om, vi er vidne til en regulær handelskrig mellem USA og Kina," siger Andrew McPhail, kommerciel direktør i Evergas.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere