ShippingWatch

Styrket optimisme for containerrederne tre år frem

Men tre forhold kan true det, der ligner et forsigtigt opsving for containerrederne bedømt på udbud og efterspørgsmål frem mod 2021, skriver Seaintel i ny analyse.

Foto: Port of Rotterdam

Efterspørgslen for containerrederne steg i årets første par måneder sammenlignet med sidste år. Det samme gjorde rateniveauet i kontrakterne, skriver Seaintel, der bedømt på udbud og efterspørgsel ser optimistisk for perioden frem mod 2021.

Seaintel bygger sine forventninger på, at den nuværende ordrebog forbliver, som den er i skrivende stund, og at der årligt vil blive ophugget omkring 400.000 teu. Lidt under niveauet i 2017.

Samtidig forventer analysehuset, at leveringer af 250.000 teu i år bliver skubbet til næste år. Det betyder samlet, at industrien kan forvente en stigning i kapaciteten på 5,1 pct. i år, på 2,6 pct. i 2019 og 3,6 pct. i 2020.

Det indebærer bl.a. ordren fra sydkoreanske HMM, der inden længe vil bestille 20 nye skibe, herunder de helt store containerskibe, mens også japanske ONE ventes at lægge en ordre på omkring seks 20.000 teu skibe. Til sammenligning vil efterspørgslen for den globale containerindustri stige med 5 pct.

Alt i alt indikerer tallene en bedring for markedsforholdene i 2020 og 2021, skriver Seaintel. Tre forhold kan dog forpurre udviklingen.

Et forbedret marked kan mindske ophugningen af skibe, hvilket vil sænke farten på et opsving. En stor tilstrømning af skibe i 2020 og 2021 kan også sætte en stopper for et opsving, og vælger rederne at få leveret skibe i 2018 og ikke udskyde til 2019, kan det skabe dårligere forhold i det nuværende år, skriver Seaintel.

"Det vil dog ikke tage dampen af det højdepunkt, vi ser i 2020. Det vil bare betyde et skarpere opsving i 2019," skriver analysehuset.

Containerrederierne står over for ny bølge af skibe

Aggressive Cosco i tæt dialog med sikkerhedskomité i USA

Forsiden lige nu

MSC følger trop med nyt bunkertillæg

Fra årsskiftet indfører containerrederiet MSC ligesom Maersk et nyt gebyr til kunderne, som skal tage højde for de stigende omkostninger til brændstof som følge af de kommende svovlkrav fra 2020.

Ungt dansk heavylift selskab har firedoblet resultatet

På under fem år er Ocean7, der opererer i projektlastmarkedet, vokset betydeligt. Både i antallet af ansatte og på bundlinjen. Næste skridt er flere skibe og kontorer, siger direktør Stefan Nordby Petersen til ShippingWatch.

Bomin lukker to ud af fire kontorer

Bunkerleverandøren lukker ned i to af verdens største bunkerhavne for at fokusere på sine kontorer i Houston og Hamborg. Det sker for at blive klar til ændringerne af bunkermarkedet i 2020, lyder det fra selskabet.

Danaos befinder sig i et "skeptisk marked"

Den store græske ejer af containertonnage, Danaos, fastholdt omsætningen i første halvår, efter en stor restrukturering af gælden i selskabet er faldet på plads. Risici er nu handelssanktioner og lave charterrater, lyder det fra CEO John Coustas.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere