ShippingWatch

Endnu et Maersk-skib ramt af brand i container

Endnu et Maersk-skib, Maersk Kensington, er blevet ramt af en brand i en container torsdag aften. Branden er under kontrol, og alle besætningsmedlemmer er i sikkerhed. Indtil videre tyder det ikke på, at der er sammenhæng med ulykken på Maersk Honam.

Foto: /ritzau/Thorkild Amdi

Endnu et Maersk-skib er blevet ramt af en brand. Ilden er under kontrol, og ingen besætningsmedlemmer er kommet til skade.

Det oplyser Maersk Line i en meddelelse fredag eftermiddag.

Der er tale om en brand i en container på skibet Maersk Kensington. Skibet var på vej fra Salalah i Oman til Suez-kanalen, da ilden opstod i en container i et lastrum kl. 20.50 torsdag aften.

Besætningen reagerede hurtigt og udløste CO2 for at inddæmme branden. Maersk Kensington ligger nu for anker ud for havnen i Salalah, hvor det modtager assistance. Alle 26 besætningsmedlemmer er i sikkerhed.

Årsagen til branden er endnu ukendt, mens det også er uvist, hvad lasten består af.

Det er anden gang inden for kort tid, at et Maersk-skib bliver ramt af en brand. For halvanden uge siden gik der ild i et lastrum på skibet Maersk Honam i en ulykke, som kostede fire besætningsmedlemmer livet, mens én fortsat er savnet og formodes omkommet.

Maersk Line har siden ændret retningslinjer for farligt gods på sine skibe. Rederiet har dog endnu ikke offentligt bekræftet, at farligt gods var årsag til branden.

Maersk Honam var ligesom Maersk Kensington undervejs i Det Arabiske Hav, da ulykken indtraf. Foreløbigt tyder intet på, at der en sammenhæng mellem de to ulykker, oplyser Maersk i meddelelsen.

Maersk Kensington er bygget i 2007 og har en kapacitet på 6188 teu. Det sejler under amerikansk flag og indgår i flåden hos Maersk Lines amerikanske selskab, Maersk Line Limited, som løser opgaver for den amerikanske regering, herunder militæret.

Maersk Line ændrer regler for farligt gods efter ulykke

Maersk bekræfter yderligere tre omkomne efter brand

Branden på Maersk Honam er under kontrol

Forsiden lige nu

MSC følger trop med nyt bunkertillæg

Fra årsskiftet indfører containerrederiet MSC ligesom Maersk et nyt gebyr til kunderne, som skal tage højde for de stigende omkostninger til brændstof som følge af de kommende svovlkrav fra 2020.

Ungt dansk heavylift selskab har firedoblet resultatet

På under fem år er Ocean7, der opererer i projektlastmarkedet, vokset betydeligt. Både i antallet af ansatte og på bundlinjen. Næste skridt er flere skibe og kontorer, siger direktør Stefan Nordby Petersen til ShippingWatch.

Bomin lukker to ud af fire kontorer

Bunkerleverandøren lukker ned i to af verdens største bunkerhavne for at fokusere på sine kontorer i Houston og Hamborg. Det sker for at blive klar til ændringerne af bunkermarkedet i 2020, lyder det fra selskabet.

Danaos befinder sig i et "skeptisk marked"

Den store græske ejer af containertonnage, Danaos, fastholdt omsætningen i første halvår, efter en stor restrukturering af gælden i selskabet er faldet på plads. Risici er nu handelssanktioner og lave charterrater, lyder det fra CEO John Coustas.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere