ShippingWatch

Maersk Line venter højere kontraktrater i 2018

Maersk Line regner med at kunne få højere priser på sine kontrakter med store kunder for næste år. Det fortæller rederiets CCO, Vincent Clerc. Stigningen skyldes til dels højere oliepriser.

Foto: Maersk Line

Maersk Line er i øjeblikket ved at forhandle kontrakter for næste år med sine store kunder, og rederiet regner med at kunne få højere priser end i år. En del af stigningen skyldes dog højere oliepriser.

Det skriver Bloomberg News.

Maersk Line har ifølge kommerciel direktør Vincent Clerc forhandlet lidt højere priser i de kontrakter, som hidtil er blevet afsluttet med kunderne - blandt andet på ruterne mellem Asien og Europa.

"Med den stigning, vi har set i olieprisen i anden halvdel af året, er det vigtigt for os, at det bliver reflekteret i de nye kontraktrater fremadrettet," siger Vincent Clerc til Bloomberg News og tilføjer, at de fundamentale forhold i kontraktforhandlingerne for 2018 ser gode ud.

Han erklærer sig overordnet set positiv omkring udviklingen i containerindustrien, hvor der efter flere år med begrænset vækst i efterspørgslen nu er bedre takter, mens der samtidig har været flere store fusioner blandt rederierne, hvilket har mindsket udbuddet af skibe på havene.

"Kombinationen af de to faktorer er ret positiv. Verdenshandlen vokser hurtigere, end vi har set de seneste år. Vi forventer, at det fortsætter i de kommende par år," siger Vincent Clerc til Bloomberg News.

Maersk Line sejler med 40-60 pct. af sin fragt på kontrakter på længere end tre måneder, mens 15-20 pct. er på korte kontrakter, og 30-40 pct. hentes i spotmarkedet.

Fitch: Dystre udsigter for shipping i 2018

Søren Skou: Det tager tre-fem år at bygge det Maersk vi gerne vil have

Maersk vil omflage Hamburg Süds flåde til Danmark og Singapore

 

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere