ShippingWatch

Store rederier tager en større bid af kagen i USA

CMA CGM, MSC, Maersk, Hapag-Lloyd og Evergreen Line har igennem 2017 øget den sammenlagte markedsandel i USA, skriver Journal of Commerce. Nye, store spillere er dog store udfordrere til top fem.

Foto: Aarhus Havn

Nogle af verdens største containerrederier har øget deres markedsandel i USA i år, og med Maersk Lines overtagelse af Hamburg Süd, som kom endeligt på plads i sidste uge, kommer koncentrationen af de amerikanske bidder af markedet til at vokse.

CMA CGM, MSC, Maersk, Hapag-Lloyd og Evergreen Line har ifølge Journal of Commerce til sammen øget den samlede import med 1,2 procentpoint til 51,1 pct., mens der er blevet lagt 0,5 procentpoint til eksportmængderne, hvor rederierne sammenlagt sidder på 50,1 pct., skriver Journal of Commerce på baggrund af tal fra søsterafdelingen Piers.

Selvom de fem rederier har øget markedsandelen, noterer Journal of Commerce, at der er konkurrence på vej til at udfordre top fem. Dels i form af de japanske rederier i Ocean Network Express-samarbejdet og dels et fusioneret OOCL og Cosco.

Det kinesiske rederi vil eksempelvis komme til at kontrollere 12,8 pct. af importmængderne, hvilket vil række til en delt 1. plads med CMA CGM's nuværende markedsandel, mens eksportmængden vil blive den tredjestørste.

Mens opkøb fra blandt andre CMA CGM og Hapag-Lloyd har været medvirkende til at koncentrere den amerikanske markedsandel over de senere år, så vil også Maersk Lines overtagelse af Hamburg Süd øge tilstedeværelsen i markedet blandt de store rederier.

Hamburg Süds topchef efter Maersk-salg: Hamborg er stadig en shippingby

CMA CGM og Total indgår aftale om LNG til kæmpeskibe

MPC Container Ships har fået gang i forretningen

Forsiden lige nu

Én alliance sidder på hovedparten af global ordrebog

Det er især medlemmerne af en af de store containeralliancer, der har bestilt nye skibe inden for det seneste halve år. Ser man på skibe på over 16.000 teu, står alliancen for 58,6 pct. af ordrerne, skriver Seaintel i en ny analyse.

Golden Ocean håber miljøkrav kan opveje flådevækst i tørlast

Markedet har forbedret sig for tørlast, og det har fået ordrebogen til at vokse og potentielt presse konkurrencen i de kommede år. Golden Ocean håber, at de næste par års miljøkrav kan presse flere skibe til ophugning, lyder det i forbindelse med regnskabet for 2017.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere