ShippingWatch

Offen spår drama i tysk shipping: Kun 20-40 selskaber vil overleve

Den tyske rigmand Claus-Peter Offen tror, at antallet af tyske shippingselskaber vil falde dramastisk de kommende år. Han spår, at kun 20-40 selskaber vil overleve.

Foto: Screenshot/Marine Money

Den tyske shippingindustri har kæmpet med dårlig økonomi stort set siden krisen i 2009, men problemerne er langt ovre, vurderer en fremtrædende tysk rederichef.

I et interview med Lloyd's List spår rigmanden Claus-Peter Offen, som står bag skibsejeren CPO Holding, at mange af Tysklands shippingselskaber vil blive tvunget til at dreje nøglen om.

"Jeg tror ikke, at 300 eller 400 shippingselskaberne, eller hvad vi nu har i vores land, vil overleve. Det er meget sandsynligt, at antallet vil falde dramatisk over de kommende år," siger han til erhvervsmediet og spår, at kun 20-40 selskaber vil klare sig igennem.

I interviewet afslører Claus-Peter Offen desuden, at CPO Holdings går efter at blive børsnoteret i New York, London, Oslo eller et helt fjerde sted.

Han fortæller desuden, at hans koncern aktivt har forsøgt at tage kontrol med flere af sine nødlidende rivaler i Tyskland. Det drejer sig blandt andet om Marenave, som indtil for nylig havde danske Ole Daus-Petersen i spidsen, men som i stedet gik til Ernst Russ.

Det lykkedes dog for CPO Holdings at købe owner-manager-selskabet Conti.

Tyske banker fanget i dyre skibskontrakter

Dansker færdig som topchef i kriseramt tysk rederi 

MPC Container Ships vil hente trecifret millionbeløb på børsen 

Investeringsfond opkøber containerflåde af tyske Hartmann

 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs