ShippingWatch

Analytiker: Rate-pilen peger ikke op resten af året

Rateudviklingen på en stribe containerruter fra Shanghai og ud i verden er faldet de sidste to uger, og det ser ikke ud til, at tendensen vender lige foreløbig, mener Sydbank.

Foto: AP/Polfoto/Arkiv

Containerrederne skal formentlig ikke sætte næsen op efter meget højere rater resten af året. De sidste to uger er raterne fra en stribe containerruter fra Shanghai og ud i verden faldet, og det ser ikke ud til, at tendensen vender lige foreløbig.

Det vurderer Morten Imsgard, senioranalytiker i Sydbank, over for Ritzau Finans.

"Det er et meget skrøbeligt marked, hvor der ikke skal meget til, før man får ratepres, så jeg tror ikke, at pilen peger op resten af året. Det peger snarere på, at ratepresset vil fortsætte året ud," siger Morten Imsgard.

I denne uge faldt det overordnede indeks med 6,1 pct. til 734,15, viser nye data fra Shanghai Shipping Exchange. Sidste uge faldt det med 4,5 pct.

Det nuværende niveau er 7,1 pct. lavere end snitniveauet i samme kvartal sidste år.

"Når vi får dårlige ratemeldinger, så vil aktien komme under pres. Det kombineres med stigende brændstofpriser og usikkerheden omkring Maersk Lines evne til at være "best in class" til at hive indtjening ud af et svært marked," siger Morten Imsgard.

Gør intet godt for aktien

På ruterne mellem Asien og Europa, som vægter 20 pct. i det overordnede indeks, faldt raterne i denne uge med 5,4 pct. til 689 dollars per teu (20 fods container).

Det er kun tredje gang i løbet af de seneste 12 måneder, at raten har været under 700 dollars, skriver Journal of Commerce.

A.P. Møller-Mærsk B-aktien falder fredag med 2,2 pct. til 10.250 kr., mens A-aktien falder med 2,1 pct. til 9.950 kr. Ifølge Morten Imsgard gør ratetallene ikke noget godt for aktien, som har været under pres siden regnskabet.

"Maersk-aktien har været under pres siden regnskabet, som viste, at selskabet ikke har været i stand til at udnytte de gunstige markedsvilkår til at skabe en så høj indtjening, som markedet havde ventet. I kølvandet på det får vi uge efter uge - også i dag - indikationer af, at raterne ikke er så stabile længere. Det er forventeligt, at der vil komme et ratepres, og det vil lægge yderligere pres på Maersks indtjening," siger senioranalytikeren.

Rater på Asien-Europa ryger under 700 dollars

Containermarkedet oplever største vækst i seks år

Cyberangreb rammer Maersk Lines 2017-resultat

 

Forsiden lige nu

Sirius-sag kan trække ud i årevis: "Det er komplekst"

Tre uger efter det sidste retsmøde venter Sirius Shipping fortsat på en afgørelse i sagen om brud på udlændingeloven. Der kan dog gå flere år, før sagen bliver afgjort, hvis den ender med at blive sendt videre til EU-Domstolen.

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Ugen på ShippingWatch bød på flere Maersk-overskifter med kapitalmarkedsdag og nye oplysninger om Hamburg Süd. Samtidig præsenterede J. Lauritzen regnskab, mens erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) kom med en markant kritik af sydkoreansk statsstøtte.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere