ShippingWatch

Rederier

Finansdirektør stopper i Team Tankers

Den nuværende finansdirektør i Team Tankers har sagt op for at "forfølge en anden professionel mulighed", oplyser rederiet. Afløseren er fundet internt.

Containerrederne: Særregel har sikret lave rater

Containerrederiene fortsætter deres kamp for at få forlænget den unikke konkurrenceregel, der tillader samarbejde mellem konkurrenter. I et brev til EU-Kommissionen slår de på især fire argumenter.

Ophugningen af containerskibe er tredoblet i år

Et stort antal containerskibe er nået forbi ophugningsværfterne i årets første måneder, hvor der er ophugget tre gange flere containerskibe end i samme periode sidste år. Det viser en ny rapport.

Ackermann havde Epic Gas i kikkerten inden BW's opkøb

BW LPG med danske Martin Ackermann i spidsen overvejede selv at indlemme Epic Gas under sig. Men det blev ejeren BW Group og Andreas Sohmen-Pao, der efter få ugers forhandling lukkede en aftale. ShippingWatch har talt med BW LPG og Epic Gas om perspektiverne.

Maersk-støttet skraldeprojekt ligger stille ved Hawaii

Millionprojektet Ocean Cleanup, der skal fjerne skrald i Stillehavet, ligger lige nu stille ved Hawaii. Pilotprojektet er ikke gået helt som ventet, lyder det. Maersk Supply Service har været med som projektleder og er klar til at fortsætte støtten.

CMA klar til at tage Ceva af børsen

Franske CMA CGM er nået så langt med sit opkøbstogt i schweiziske Ceva Logistics, at en afnotering fra børsen i Zürich nu er inden for rækkevidde.

BW Group køber stort op i Epic Gas

BW Group køber mindst 51 pct. af aktierne i Epic Gas, som råder over en flåde på 39 LPG-skibe. Dermed køber BW op i sektoren ovenpå sidste års mislykkede forsøg på at overtage Dorian LPG.

Brasillianske myndigheder lukker endnu en Vale-mine

En brasilliansk domstol har beordret Vale til at suspendere endnu en af selskabets miner. Beslutningen kan sænke efterspørgslen på det i forvejen pressede capesize-segment med 0,1 pct., vurderer analytiker.

Danmark banede vejen for svensk offshorevindrederi

Offshorevind-rederiet Northern Offshore Services er vokset ud af den svenske shippingklynge på øen Donsö til i dag at have en flåde på 40 skibe. Alle på danske flag. ShippingWatch har interviewet CEO David Kristensson om fremtiden for rederiet.

Investeringsbank sænker forventningerne til tørlast

Trods et nyligt opsving for capesize halverer investeringsbanken Cleaves Securities sine forventninger til de kommende måneders vækst i Baltic Dry-indekset. For de største skibe regner investeringbanken nu med negativ vækst i efterspørgslen i år.

Afskibere er langt fra enige om at bakke op om svovlregningen

Flere af verdens største containerrederier som Maersk og Hapag-Lloyd giver udtryk for, at kunderne accepterer ekstraregningen for brændstof med lavt svovlindhold. ShippingWatch har talt med en af verdens største afskibere, der langt fra er enig.

Fragt af kemikalietank stagnerede i 2018

Kemikalietanklasterne voksede ikke lige så stærkt i 2018 som året før, viser en rapport fra Shipsfocus. Flere rederier mener, at bunden kan være nået i det trængte marked sidste år.

Medier: Panama har smidt iranske skibe ud

Omkring 60 tankskibe med iranske ejere er angiveligt blevet ekskluderet fra Panamas skibsregister, skriver flere medier. Det sker som en konsekvens af USA's sanktioner mod landet.

De første erfaringer med batterier har skabt flere nye spørgsmål

Et af de første kommercielle projekter i verden, der tester, om skibe kan sejle på batterier, finder sted mellem Helsingør og Helsingborg. Johan Röstin, adm. direktør for ForSea, deler de foreløbige erfaringer med ShippingWatch. Blandt andet hvor meget CO2, batterier kan spare.

Her er sidste uges bedste overskrifter på ShippingWatch

ShippingWatch har rekonstruert historien om, hvordan Sohmen-Pao familien endte med at overtage Hafnia for næsen af Maersk. I ugens løb har Torm fremlagt regnskab, briterne har stemt om fremtiden for brexit, og olieprisen er steget.

Derfor bakker rederier op om "svovlundtagelsen"

Da det kom på tale at tillade skibe uden scrubbere at have traditionel olie ombord, råbte rederierne op. Og forslaget blev taget af bordet. Når Fonar, der tillader skibe at tanke HFO i nødstilfælde, får opbakning, er der en række forklaringer på det.

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere