ShippingWatch

Norske Tschudi undgår konkurs i familierederi

De to største långivere i Tschudi Shipping Company må tage et betydeligt tab for at holde den familieejede shipping- og offshorekoncern i live, skriver Dagens Næringsliv.

Den norske skibsreder og investor Felix Tschudi har med støtte fra de største långivere, DVB Bank og DNB, undgået en konkurs i det familieejede Tschudi Shipping Company (TSC), skriver Dagens Næringsliv.

Selskabet er blevet restruktureret, ejendomme er solgt fra, og selskabet, der er aktive i offshore, shopping og logistik, har fået slettet noget af gælden til bankerne.

Tschudi-koncernen har siden sensommeren 2016 forhandlet med bankerne om en redningsplan, og med udsigt til en konkurs, der ifølge koncernen ville have medført betydelige tab for alle parter, lykkedes det at redde virksomheden.

Især offshorekrisen har gjort ondt, og Felix Tschudi fortæller til Dagens Næringsliv, at antallet af fartøjer er reduceret fra 24 til to ankerhåndteringsskibe. Sidstnævne var på kontrakter med BP i Angola, men mistede dem i november sidste år.

Bankerne tager som led i planen et tab på nogle af koncernens datterselskaber på 48 mio. norske kr., skriver avisen.

Norske redere: Krise kræver drastiske metoder

Norges største offshorerederier har fyret en fjerdedel

Tschudi etablerer sig i Angola

Felix Tschudi: Nordøstpassagen er et reelt alternativ

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere