ShippingWatch

Forliste Maersk-skibe fundet ud for Frankrig

Maersk Searcher og Maersk Shipper er nu lokaliseret ud for Frankrigs kyst, efter at de sank kort før jul. Den Maritime Havarikommission undersøger nu, hvorfor skibene sank. Maersk Supply Service skal desuden udarbejde en rapport til kystvagten.

Maersk Searcher (billedet) er et supply-skib fra 1999, mens Maersk Shipper er et AHTS-skib ligeledes fra 1999. Begge skibe sejlede under dansk flag. | Foto: Maersk Supply Service

De to skibe fra Maersk Supply Service, som sank ud for Frankrigs kyst kort før jul, er nu fundet på havets bund, hvor de vil blive liggende, da de er for store og besværlige at bjærge.

Det bekræfter Maersk Supply Service og flere myndigheder over for ShippingWatch, mens den franske kystvagt meddeler, at den har bedt rederiet om en redegørelse.

Uheldet skete natten til 22. december, da Maersk Searcher og Maersk Shipper var på vej til ophugning i Tyrkiet. Skibene var fortøjret sammen og blev slæbt efter et tredje skib, da de af uvisse årsager sank.

Vi er stadig i gang med at efterforske hændelsen, og vi fortsætter med at efterkomme alle ønsker fra myndighederne"

Claus Bachmann, COO, Maersk Supply Service
Siden da har rederiet og den franske kystvagt arbejdet på at lokalisere fartøjerne, som nu er fundet cirka 150 meter under havets overflade.

"Vi er stadig i gang med at efterforske hændelsen, og vi fortsætter med at efterkomme alle ønsker fra myndighederne. Maersk Supply Service har indtil videre samarbejdet fuldt ud med de franske myndigheder for at lokalisere vragene, og det vil vi fortsætte med," skriver COO Claus Bachmann til ShippingWatch.

Den Maritime Havarikommission er nu i gang med at undersøge, hvorfor de to fartøjer pludselig sank. I slutningen af januar vil man beslutte, hvorvidt der skal foretages en mere omfattende undersøgelse, som munder ud i en offentlig havarirapport.

Det afhænger blandt andet af, om årsagen til forliset er uklar, eller om hændelsen bidrager med ny viden, som andre rederier kan bruge til at undgå lignende ulykker.

Søfartsstyrelsen er også gået ind i sagen og har konkluderet, at skibene havde alle nødvendige tilladelser og forsikringer. Styrelsen afventer nu konklusionerne fra havarikommissionen.

Begge skibe var ubemandede og var tømt for dieselolie og smøreolie, da de sank. Den franske kystvagt oplyser imidlertid i en meddelelse onsdag, at to eftersøgningsfly observerede irisering på havets overflade, som kan skyldes rester fra skibene.

Maersk skal derfor udarbejde en rapport til kystvagten for at klarlægge præcis, hvilken tilstand skibene er i. Rapporten skal ligge klar 1. februar, skriver kystvagten.

To Maersk-skibe er sunket ud for Frankrig

Stort olieudslip efter containerkollission i Malaysia 

Hyundai-skib i vanskeligheder i Nordsøen 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs