ShippingWatch

30 supplyskibe i Nordsøen uden arbejde

Krisen i offshoremarkedet kan aflæses direkte i antallet af PSV'ere - Platform Supply Vessels - uden beskæftigelse i Nordsøen. I øjeblikket er mindst 30 norske og britiske PSV'ere uden kontrakter i spotmarkedet, skriver maritime.no.

PSV'ere fra Ulstein. Foto: Ulstein

Olieselskabernes dalende investeringer i Nordsøen kan tydeligt ses i beskæftigelsen af britiske og norske PSV'ere (Platform Supply Vessels), hvor 30 skibe lige nu er uden arbejde i spotmarkedet.

Det skriver den norske nyhedsside maritime.no.

"Og i det tal tæller vi ikke de ni supply-skibe med, som er oplagt i Norge, eller de mange flere, som er lagt op på britisk side," siger analytiker Inger-Louise Molvær fra mæglerhuset Westshore til maritime.no.

Skibenes lave beskæftigelsesgrad falder sammen med dårlige rater for PSV'erne, som det ifølge Inger-Louise Molvær ikke vil være muligt at rette op på med mindre et virkeligt stort antal skibe lægges op.

Oplægning er eneste valg

En anden analytiker - Anders Kolbeinsen - fra Uno Offshore er enig i vurderingen og fremhæver, at hvis rederierne vælger at tage skibene ud af Nordsø-markedet, har de ikke så mange andre valg end oplægning.

"Tidligere var der markeder andre steder i verden, hvor der var muligheder. Nu er der fyldt op over alt," siger Anders Kolbeinsen til maritime.no.

Hårdt oliemarked hev Farstad i minus i 2014

Som ShippingWatch tidligere har beskrevet, kan de hårde forhold for supplyrederierne føre til en konsolidering i branchen. For nylig fortalte CEO i danske Maersk Supply Service, Carsten Plougmann Andersen, til ShippingWatch, at de hårde tider, hvor rederiet selv dagligt må genforhandle kontrakter med olieselskaberne, kan vise sig som en fordel for rederiet.

"Det er en god ting, at vi og andre kan komme af med gammel tonnage. Samtidig har vi jo fra ledelsen i Gruppen mandat til at handle og ekspandere, hvis de rigtige muligheder viser sig. Vi kan måske drage fordel af, at andre redere er pressede og forhåbentlig købe billig second hand tonnage," lød det fra Carsten Plougmann Andersen.

Kunderne presser Maersk Supply Service dagligt

Maersk Supply Service fravælger dansk flag til nye skibe

Deep Sea Supply udfordret på fremtidige ordrer

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere