ShippingWatch

Risikoen for ulykker går den gale vej hos Maersk Oil

2013 blev ikke som Maersk Oil havde håbet på, når det gælder hændelser, der potentielt kunne være endt med en stor ulykke. Efter tre år med fald, er de såkaldte High Potential Process Safety Incidents steget igen.

Foto: Maersk

High Potential Process Safety Incidents er en vigtig indikator for olieselskaberne, fordi den viser, hvor godt det enkelte selskab er til at forhindre det, der i værste fald kunne have udviklet sig til en alvorlig ulykke. For kan man undgå de potentielle ulykker, er det dokumentation for, at man som aktør i en risikofyldt branche handler lang tid før, den farlige situation opstår.

Hos Maersk Oil er det derfor også en indikator, som selskabet offentliggør tal for hvert kvartal, da det er vigtigt indadtil i forhold til medarbejderne og udadtil i forhold til kunder og myndigheder at vise, at man ser de farlige signaler og handler prompte. De seneste tre år er kurven gået nedad. Fra 19 potentielt set meget farlige incidents i 2010 til 14 i 2011 og helt ned til syv incidents i 2012. Men nu er den pæne kurve brudt, idet tallene for 2013 samlet set viser 12 incidents, hvor især tredje kvartal var synderen med fem hændelser.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Både tørlast- og containerrater falder markant. Norsk lovforslag kan være i strid med EØS-aftale. USA vil indføre store bøder i krænkelsessager på skibe. Og DFDS vinder på produktionsboom i Tyrkiet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs