ShippingWatch

DNV: Der mangler den rette teknologi til Arktis

Der er lang vej endnu, før Arktis kan blive rigtig interessant kommercielt, mener Det Norske Veritas. Bl.a. er der brug for bedre teknologier, skriver DNV i en rapport.

Foto: Christian Florian / DMI

Risikoen ved at arbejde i Arktis er fortsat stor, og der er behov for at udvikle nye teknologier, der kan gøre det sikkert at udvinde olie og gas fra området. Det skriver Det Norske Veritas i en rapport, der er fremlagt på Offshore Northern Seas i Stavanger.

Rapporten, der er bestilt af den norske olieindustri, peger bl.a. på, at risikoen for ulykker med tab af menneskeliv og olieforurening stiger, når offshore-aktiviteterne flytter nordpå til de mere ekstreme forhold.

“Interesserne i Arktis vokser kraftigt i takt med at isen smelter, løfter om store energi og mineral ressourcer, udsigter til kortere skibsruter og troen på, at større videnskabelig indsigt vil forbedrede regerings-processer vil sikre fred og forudsigelighed i Arktis,” lyder det fra Knut Ørbeck-Nilssen, COO i DNV’s afdeling for Norge, Rusland og Finland.

Behov for standarder

Rapporten "Arctic Resource Development: Risks and Responsible Management" anbefaler, at offshore-aktiviteter og skibsfarten i Arktis bliver underlagt internationale standarder og strengere normer.

Udvikling af såvel ny teknologi som af kvalifikationer er ligeledes helt afgørende, hvis risikoen for at arbejde i Arktis skal reduceres. I dag mangler der ofte den rigtige teknologi, det gælder bl.a. i forhold til at opsamle olie på og omkring isflager, hvis der sker en ulykke.

"Disse udfordringer kræver mere viden, bedre teknologi og et godt tæt samarbejde mellem myndighederne, industrien og samfundet," hedder det i konklusionen.

Forskere: Arktis kan være isfri om sommeren om 40 år

Arktisk ambassadør: Arbejdet skal være bæredygtigt  

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Celsius Shipping er sluppet ud af russisk dilemma

Celsius Shipping med danskeren Jeppe Jensen i spidsen behøver ikke længere at se magtesløst til, mens et af dets skibe anløber en russisk havn. Kontrakten med kinesisk energiselskab er udløbet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs