En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
16.07.2012kl. 13.07

Riflede oliebrønde skal reducere energitab

Dong Energy er sammen med norske forskere ved at udvikle riflede brønde, der kan reducere energitabet under boringer. Modellerne viser, at teknologien holder. Nu mangler bare værktøjet, skriver Ingeniøren.
Foto: DONG Energy
af OLE ANDERSEN

Tab af energi under boring er en af de tekniske udfordringer ved indvinding af olie og gas. Og jo dybere og ikke mindste længere, man borer, desto mere energi går tabt.

»I dag borer selskaberne op til 20 kilometer lange boringer, og man taler allerede om et mål på 30 kilometer for de kommende år. Det er voldsomt udfordrende for boreprocessen at få overført energi på så store afstande med dagens teknologi og tilgængelige borerigge,« siger Jens Christian Melchiorsen til Ingenioren.dk.

Med titel af engineering manager i afdelingen for well construction i Dong Energy har Jens Christian Melchiorsen til siddet i en styregruppe for et internationalt projekt, hvor man forsøger at gøre op med netop det problem.

Norsk forskningsprojekt


'Rifle Well', som projektet kaldes, er et norsk forskningsprojekt med forskere fra det tekniske universitet, NTNU, og den uafhængige forskningsenhed Sintef. Projektet er bl.a støttet af DONG Energy.
 
Projektet går i bund og grund ud på at finde en måde, hvorpå man kan reducere hydraulik- og kontaktfriktionen fra den væske, som pumpes ned i brønden for at køle borehovedet og rense for cuttings, og mellem den roterende borestreng og sidevæggene på hullet.

Processen kræver en vis mængde væske, men jo dybere og især længere, man borer, desto større bliver tryktab og friktion på borestrengen i brønden.

»Friktionen og tryktab giver et stort energitab i selve boreprocessen, som vil øges i takt med boringens længde, så man til sidst ikke kan tvinge boret dybere ned i klippen,« forklarer Jens Christian Melchiorsen.

Maersk Resolve

En borerig som Maersk Resolve, der er bygget til bl.a norske forhold, kan bore med et kontinuerligt moment på 63.000 ft.lb. ved knap 100 rpm. Det svarer til godt 85.400 Nm. Men de norske forskere anslår, at kun cirka 10 procent af den energi, der tilføres boreprocessen på riggen, når ned til borekronen – afhængigt af de lokale forhold og dybde. Resten går tabt gennem friktion og varmeudvikling ved kontakt i borerørene og tryktab ved bevægelse af boremudder.

»Tanken om at udvikle en teknologi, der kan løse problemet, er opstået med løbende mellemrum i industrien. Men det er et vanvittigt komplekst problem, og endnu har ingen helt fundet løsningen, der kan overføres til praktisk brug,« siger Jens Christian Melchiorsen.

Dong overtager olieaktiviteter i Norge 

Højteknologifonden støtter oliehåb

Relaterede artikler:

  • Foto: Øyvind Hagen/Statoil

    Dong overtager olieaktiviteter i Norge

  • Højteknologifonden støtter oliehåb

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Photo: Esvagt / Pr
Rederier

Esvagt får amerikansk milliard-kontrakt: "Det er en milepæl"

Offshore- og vindrederiet Esvagt har landet sin første kontrakt i USA. Kontrakten er blandt de absolut største i Esvagts historie.

For abonnenter

Photo: World Marine Offshore
Offshore

Tidligere partner holder fast i millionkrav mod World Marine Offshore

En tidligere partner vil forfølge sit millionkrav mod World Marine Offshore og flere ledende skikkelser til trods for, at Esbjerg-rederiet er gået konkurs.

For abonnenter

Foto: Maersk Supply Service
Rederier

Maersk Supply Service får stor offshore-kontrakt i Brasilien

Maersk Supply Service har landet en stor kontrakt i Brasilien, hvor rederiets skibe skal bugsere og fortøje et flydende FPSO-produktionsanlæg i Búzios-feltet i Santos Basin.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Business Intelligence Specialist

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Senior Porteføljemanager

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

Se flere jobs

Job

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge