ShippingWatch

Riflede oliebrønde skal reducere energitab

Dong Energy er sammen med norske forskere ved at udvikle riflede brønde, der kan reducere energitabet under boringer. Modellerne viser, at teknologien holder. Nu mangler bare værktøjet, skriver Ingeniøren.

Foto: DONG Energy

Tab af energi under boring er en af de tekniske udfordringer ved indvinding af olie og gas. Og jo dybere og ikke mindste længere, man borer, desto mere energi går tabt.

»I dag borer selskaberne op til 20 kilometer lange boringer, og man taler allerede om et mål på 30 kilometer for de kommende år. Det er voldsomt udfordrende for boreprocessen at få overført energi på så store afstande med dagens teknologi og tilgængelige borerigge,« siger Jens Christian Melchiorsen til Ingenioren.dk.

Med titel af engineering manager i afdelingen for well construction i Dong Energy har Jens Christian Melchiorsen til siddet i en styregruppe for et internationalt projekt, hvor man forsøger at gøre op med netop det problem.

Norsk forskningsprojekt


'Rifle Well', som projektet kaldes, er et norsk forskningsprojekt med forskere fra det tekniske universitet, NTNU, og den uafhængige forskningsenhed Sintef. Projektet er bl.a støttet af DONG Energy.
 
Projektet går i bund og grund ud på at finde en måde, hvorpå man kan reducere hydraulik- og kontaktfriktionen fra den væske, som pumpes ned i brønden for at køle borehovedet og rense for cuttings, og mellem den roterende borestreng og sidevæggene på hullet.

Processen kræver en vis mængde væske, men jo dybere og især længere, man borer, desto større bliver tryktab og friktion på borestrengen i brønden.

»Friktionen og tryktab giver et stort energitab i selve boreprocessen, som vil øges i takt med boringens længde, så man til sidst ikke kan tvinge boret dybere ned i klippen,« forklarer Jens Christian Melchiorsen.

Maersk Resolve

En borerig som Maersk Resolve, der er bygget til bl.a norske forhold, kan bore med et kontinuerligt moment på 63.000 ft.lb. ved knap 100 rpm. Det svarer til godt 85.400 Nm. Men de norske forskere anslår, at kun cirka 10 procent af den energi, der tilføres boreprocessen på riggen, når ned til borekronen – afhængigt af de lokale forhold og dybde. Resten går tabt gennem friktion og varmeudvikling ved kontakt i borerørene og tryktab ved bevægelse af boremudder.

»Tanken om at udvikle en teknologi, der kan løse problemet, er opstået med løbende mellemrum i industrien. Men det er et vanvittigt komplekst problem, og endnu har ingen helt fundet løsningen, der kan overføres til praktisk brug,« siger Jens Christian Melchiorsen.

Dong overtager olieaktiviteter i Norge 

Højteknologifonden støtter oliehåb

Mere fra ShippingWatch

Höegh Autoliners går med i klimakoalition

Det norske bilrederi Höegh Autoliners indtræder i klima-alliancen First Movers Coalition, der også tæller Maersk, som ”frontløbere på bæredygtighedsområdet i deres sektor”.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs