ShippingWatch

Borr Drilling tager to rigge ud af markedet

Borerigselskabet Borr Drilling har solgt to borerigge til BW Energy, der vil bruge dem til offshoreinstallationer og dermed fjerner dem fra det pressede borerigmarked.

Foto: POLFOTO/AP/Daniella Beccaria/seattlepi.com

Borr Drilling har indgået en aftale om salg af endnu en borerig til BW Energy, og borerigselskabet oplyser, at de nu to frasolgte borerigge planlægges ændret til offshoreinstallationer og ophører med at være en del af udbuddet på borerigmarkedet.

Det nye frasalg omfatter riggen Balder, der er bygget i 2003 og i det pressede rigmarked har været holdt "cold stacked", hvilket betyder, at riggen har været holdt uden mandskab, skriver Ritzau Finans.

Salget følger annonceringen i slutningen af oktober, hvor Borr Drilling indgik aftale med BW om salg af riggen Atla, der ligeledes er bygget i 2003. Samlet vil salget af de to rigge indbringe selskabet et bruttoprovenu på 14,5 mio. dollar.

"Køber planlægger at konvertere disse rigge til offshoreinstallationer udstyret med produktionsfaciliteter, hvilket betyder at riggene vil høre op med at blive handlet i drilling-rig-markedet", skriver Borr Drilling.

Efter de nævne frasalg har Borr Drilling 28 aktiver bygget efter 2011.

Rigmarkedet har været hårdt ramt af covid-19-krisen og det deraf afledte fald i oliepriserne. Udviklingen har fået kunderne, olieselskaberne, til at reducere investeringerne i nye olieboringer markant.

Det har også ramt aktierne i de børsnoterede rigselskaber, og flere kæmper med underskud og høj gæld.

Borr Drilling er på børsen i Oslo i år faldet ikke mindre end 95 pct. Det har også været et særdeles skidt år for Maersk Drilling, som er faldet 71,6 pct.

Borr Drilling skifter igen finansdirektør 

Borr Drilling sænker niveau for kapitaltilførsel

Hver fjerde flydende borerig kan ende til skrotning oven på pandemi 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

I denne uge løftede Maersk Tankers sløret for sit nye forretningsben med handelshuset Cargill, mens DFDS sagde ja til at købe grøn ammoniak fra en fabrik i Esbjerg fra 2026. Det grønne brændstof skal hældes i rederiets færger.

Banker vil helst finansiere nybyggede skibe

Bankerne vil helst finansiere nybyggede skibe eller retrofits, lyder det fra flere paneldeltagere ved dette års digitale Marine Money konference. Især LNG er populært blandt skibsejerne, der dog generelt holder igen med nye bestillinger.

Kulturborgmester vil have færre krydstogtskibe til København

Antallet af krydstogtskibe i Københvan skal barberes markant ned, mens der skal stilles strengere miljøkrav. Det mener kultur- og fritidsborgmester, Franciska Rosenkilde (Alt), der i et nyt politisk forslag vil have forvaltningen til at undersøge mulighederne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs