ShippingWatch

Rigselskaber går fri i sag om udtjente platforme i Frederikshavn

Miljøstyrelsen accepterer forklaringerne fra to rigselskaber, som begge har oplyst, at de overholdt reglerne, da to skrotmodne boreplatforme blev sejlet ind i Frederikshavn i sommer.

Foto: Ritzau Scanpix/Henning Bagger

Alle regler blev overholdt, da to skrotmodne boreplatforme i sommer sejlede ind i Frederikshavn, hvor de snart skal hugges op.

Efter at have undersøgt sagen, konkluderer Miljøstyrelsen, at riggenes ejere ikke har overtrådt reglerne for import af farligt affald.

Ifølge styrelsen besluttede begge selskaber, Borr Drilling og Ensco, sig først for, de to platforme skulle ophugges, da de var ankommet i dansk farvand og lå stille i havnen. Derfor var det ikke nødvendigt at få en tilladelse fra Miljøstyrelsen til at importere dem.

Sagen blev første gang taget op af TV2 Nord. Over for mediet har flere politikere kritiseret, at de to udtjente borerigge kunne få lov til at sejle ind i Frederikshavn, uden at myndighederne reagerede.

På baggrund af de indhentede oplysninger er det Miljøstyrelsens vurdering, at beslutningen om at ophugge de to borerigge først blev truffet efter boreriggenes ankomst til Frederikshavn

Miljøstyrelsen

Timingen er samtidig påfaldende, fordi det amerikanske selskab Modern American Recycling Services (MARS) i længere tid har arbejdet på at åbne et værft i den nordjyske havn, som skal specialisere sig i netop at ophugge gamle platforme for olieselskaber.

Men Miljøstyrelsen mener ikke, at der er noget at komme efter. Riggene var ikke at betragte som affald, da de ankom til Danmark. Det har både Borr Drilling og Ensco selv forklaret til styrelsen.

Alt er derfor foregået efter reglerne, lyder det i et nyt notat.

Dermed følger Miljøstyrelsen sin linje fra en lignende sag sidste år. Her blev rederiet Maersk Supply Service også renset, efter at det selv havde forklaret, at det fulgte alle regler, da det skrottede et skib.

Rigselskaber afviste regelbrud

Miljøstyrelsens konklusioner i sagen om de to borerigge bliver fremlagt i det nye notat, som blev udsendt tirsdag.

I notatet kan man læse, at Borr Drilling har oplyst, at riggen Borr Brage blev sejlet fra Skotland til Frederikshavn 14. marts for at blive opbevaret. Beslutningen om at skrotte den blev først truffet 30. april, og cirka en uge senere blev den solgt til værftet MARS.

Det samme gælder den anden rig, Ensco 80. Her har Ensco forklaret til styrelsen, at riggen ankom til Frederikshavn 6. juli, hvor man stadig forsøgte at finde arbejde til den. Det lykkedes ikke, og derfor blev den solgt til skrot hos MARS 23. august.

Miljøstyrelsen har desuden talt med MARS og de to logistikselskaber Blue Water Shipping og IAT, som var med til at slæbe riggene ind i dansk farvand. De bakker alle op om rigselskabernes forklaring. De skotske myndigheder er desuden blevet kontaktet.

"På baggrund af de indhentede oplysninger er det Miljøstyrelsens vurdering, at beslutningen om at ophugge de to borerigge først blev truffet efter boreriggenes ankomst til Frederikshavn. Reglerne om overførsel af affald finder derfor ikke anvendelse i forbindelse med de to borerigges import til Frederikshavn, og der er som følge heraf ikke tale om en ulovlig import af affald til Danmark," skriver Miljøstyrelsen, som altså har valgt at acceptere forklaringerne fra de to rigselskaber.

Maersk gik også fri

Forløbet minder på nogen punkter om en sag, der startede i 2016 og blev afsluttet sidste år.

Her konkluderede Miljøstyrelsen, at rederiet Maersk Supply Service ikke manglede en tilladelse, da det sejlede et skib fra Fredericia til Tyrkiet, hvor det blev ophugget i starten af 2017.

Styrelsen havde ellers selv påpeget over for rederiet, at skibet Maersk Battler ikke havde de nødvendige godkendelser til at blive eksporteret som affald fra Danmark.

Maersk forklarede dog, at beslutningen om at skrotte skibet først blev truffet, da det var i internationalt farvand. Det godtog styrelsen, og derfor slap rederiet for yderligere sanktioner.

"Maersk har afgivet oplysninger om tidspunktet for afsejling fra dansk havn og koordinater for skibets placering, da man begyndte at undersøge mulighederne for ophugning af skibet. Det var et par dage før, beslutningen om ophugning blev truffet den 21. december, 2016", lød det dengang i et svar fra Miljøtyrelsen til ShippingWatch.

Myndigheder: Vi har håndteret boreplatforme korrekt

Havnedirektør afviser kritik af boreplatforme 

Myndigheder frasiger sig ansvar for platforme i Frederikshavn 

Mere fra ShippingWatch

Ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Dansk frigat dræbte fire formodede pirater i Guinea, Dan-Bunkering sagen fortsatte i Odense, stor millionregning endte hos Lauritzen, og IMO afholdt klimamøde i en uge, hvor ShippingWatch gjorde status på et hektisk tredje kvartal for containerrederne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs