ShippingWatch

Norsk statsadvokat henlægger sag om fatalt helikopterstyrt

Statsadvokaten i Norge har ifølge norske medier besluttet sig for at henlægge efterforskningen af ulykken på Turøy, hvor 13 mennesker mistede livet i 2016.

Den voldsomme helikopterulykke i Norge, hvor 13 personer omkom i foråret 2016, får ikke retlige konsekvenser.

Den norske statsadvokat har nemlig besluttet sig for at henlægge efterforskningen af ulykken på Turøy og konkluderer, at intet strafbart forhold er blevet bevist. Det skriver flere norske medier.

Afgørelsen kommer efter, at den norske havarikommission i sommer kom med en endelig rapport om ulykken. Her blev der rettet stærk kritik både mod Airbus, producenten af helikopteren, samt EASA (European Aviation Safety Agency), skriver TV2 Norge.

"Vi mener, at årsagen til ulykken er fundet. Men vi kan ikke se, at nogen enkeltpersoner kan holdes ansvarlig, uanset hvor tragisk resultatet af ulykken blev," siger statsadvokat Eirik Stolt-Nielsen til Bergens Tidende.

Havarikommissionen i Norge har tidligere slået fast, at det var en sprække i et tandhjul, der resulterede i et træthedsbrud, som medførte, at helikopteren mistede hovedrotoren og styrtede ned øst for Turøy i Norge i april 2016.

Helikopteren, der var af typen Super Puma og opereret af selskabet CHC Helikopter Service, var på vej fra platformen Gullfaks B til Bergen. Ombord sad to piloter og 11 passagerer, som var på opgave for Statoil, som alle omkom i ulykken.

I politiets efterforskning er vidner til ulykken blevet afhørt i tillæg til tidligere passagerer og ansatte i CHC Helikopter Service, skriver de norske medier.

Oliearbejdere kræver fortsat forbud mod ulykkeshelikopter 

Europæisk forbud mod ulykkeshelikopter ophæves 

Statoil: En af de værste ulykker i norsk olieindustris historie 

 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs