ShippingWatch

Sådan skal Maersk Supply Service tjene penge i fremtiden

2018 er det hårdeste år for olie- og gasbranchen, siden olieprisens dyk i 2014. Sådan lyder det fra Maersk Supply Service, hvor en betydeligt større del af rederiets indtægter skal komme fra nye forretningsområder allerede i 2020. Strategichef Jonas Agerskov udpeger fire centrale områder over for ShippingWatch.

Foto: PR-foto: Maersk Supply Service

2015 har været svært. 2016 og 2017 ligeså, men intet år bliver så hårdt i olie- og gassektoren som 2018.

Det er forventningen hos Maersk Supply Service, der ligesom mange andre rederier i offshore-sektoren er i færd med en større strategiændring, hvor flere har søgt mod satsninger på områder som havvind og mineraludvinding.

Vores forventning har hele tiden været, at 2018 vil blive det hårdeste år i olie- og gassektoren, hvor vi ikke ser nogen udvikling tilbage mod fordums storhed.

Jonas Agerskov, Maersk Supply Service

Men selv hvis de nye initiativer lykkes, så skal den før så profitable indtjeningskilde fra olie- og gasbranchen bedres betydeligt, før Maersk Supply Service, som Maersk har forsøgt at udskille fra gruppen siden 2016, kan nå tilbage på samme indtjeningsniveau som i 2014 – inden olieprisen for alvor dykkede.

Sådan lyder det fra strategichef Jonas Agerskov i et interview med ShippingWatch, hvor han udpeger de fire forretningsområder, der skal bidrage betydeligt til indtjeningen i de kommende år.

"I 2020 skal en tredjedel af vores omsætning komme fra nye forretningsområder og andre aktiviteter end olie og gas," siger Jonas Agerskov til ShippingWatch og fortsætter:

"Olie og gas udgør en vigtig del af vores forretning, men vi skal aldrig stå i samme situation igen, hvor vi er 100 pct. eksponeret mod olie og gas, som vi var i 2015 til 2017."

(Artiklen fortsætter under billedet)

Jonas Agerskov er Chief Strategy Officer hos Maersk Supply Service. PR-foto | Foto: PR-foto: Maersk Supply Service
Jonas Agerskov er Chief Strategy Officer hos Maersk Supply Service. PR-foto | Foto: PR-foto: Maersk Supply Service

Strategichefen ønsker ikke at specificere, hvad toplinjen forventes at lande på i 2020. For i år ventes en fjerdedel af omsætningen at komme fra nye forretningsområder.

Men trods mange nye tiltag fra rederiets side, så er der dog brug for en betydelig bedring af aktiviteten i olie- og gasmarkedet, før en omsætning på 778 mio. dollars i 2014 igen kan nås, medgiver Jonas Agerskov.

"Forudsætningen for at komme op på samme niveau igen på omsætningen som i 2014 er, at vi lykkes med en lang række af de initiativer, vi er i gang med. Men også, at der kommer medvind i olie- og gasbranchen igen. De nye initiativer kan ikke stå alene," siger Jonas Agerskov.

Dengang lød årets overskud for rederiet på 201 mio. dollars.

Joint venture med Drilling skal bidrage "betydeligt"

Målsætningen om at sprede forretningen ud er en del af en strategi, Maersk Supply Service har arbejdet med siden slutningen af 2016. Den er blandt andet et resultat af en forventning fra rederiets ledelse om, at verdens efterspørgsel efter olie snart vil nå en top.

"Vi tror, at efterspørgselspeaket kommer til at ske et sted midt i 2020'erne. Olie- og gasmarkedet kommer stadig til at være et stort marked, men det kommer bare ikke til at være det samme i fremtiden," vurderer Jonas Agerskov.

De 33 pct. af omsætningen, Maersk Supply Service skal hente andre steder i 2020, opdeler strategichefen i fire områder.

De tæller det fælles selskab Maersk Decom, man har etableret med Maersk Drilling om dekommissionering ved at nedtage udtjente platforme i ved oliefelter.

Det nye selskab har tidligere vurderet over for ShippingWatch, at der alene i Nordsøen vil være opgaver for i alt 50 mia. dollars over de kommende otte år, og at man forventer at have en tiendedel af det marked i de kommende år.

Maersks nye offshoresats vil tage 10 pct. af milliardmarked 

Dertil kommer havvind, blandt andet i form af et samarbejde med Vestas. Projektet, som omfatter installation af vindmøller med osv-skibe, er endnu på et teststadie. Men Maersk Supply Service forventer at have en endelig løsning, man kan gå i markedet med, i slutningen af 2020.

Endelig bliver også udvinding af råstoffer på dybt vand, såkaldt deep sea mining, og oprydning i verdenshavene af blandt andet plastik en del af områder, der satses på fremadrettet.

"Dekommissionering bliver en betydelig bidrager til vores omsætning. For havvind har vi i år afsluttet vores første walk to work-kontrakter (service- og operationsopgaver, red.), og vi har startet vores innovationssamarbejde med Vestas. Der er stor værdi i den industri," siger Jonas Agerskov og fortsætter:

"Så er der deepsea mining og ocean cleanup, som er to langsigtede satsninger på industrier, der forhåbentlig vil materialisere sig over de næste tre til fem år."

(Artiklen fortsætter under grafikken)

 

Udviklingen i olie- og gasmarkedet har fået flere aktører til at søge mod nye indtjeningskilder.

Det er tilfældet i den norske sektor, hvor flere rederier også er søgt mod havvind og mineraludvinding på havbunden. Også danske Esvagt vil i de kommende år gå efter at hente mere omsætning fra havvind. I starten af i år fik rederiet finansiering på plads til at købe nye vindskibe.

Imens er olie og gas fortsat svært for rederne. En højere oliepris, der nu befinder sig på det højeste niveau siden slutningen af 2014, og store overskud fra olieselskaberne har indtil videre ikke resulteret i en overskudsgivende bedring for flere offshorerederier.

Her har aktører på stribe foruden Maersk Supply Service leveret røde tal på bundlinjen indtil videre i år. Norske Sysla beskrev eksempelvis for nylig, at blot et ud af fem af de største børsnoterede offshorerederier fra Norge kom ud med overskud i årets andet kvartal.

Vi mener, at vi er igennem det program, vi har lagt og har taget vores ansvar for, at den ældre del af vores flåde er blevet afhændet.

Jonas Agerskov, Chief Strategy Officer, Maersk Supply Service

Opgørelsen talte blandt andet det relativt nyfusionerede Solstad Farstad, der alene i den forgangne periode fik et minus på 779 mio. norske kroner. Og fra topchef Lars Peder Solstad lød det for nylig, at rederiet ruster sig til endnu et par år uden et bæredygtigt marked.

Solstad Farstad venter lave rater frem mod 2020

"Vi er forberedt på at vente et par år, før vi ser en bæredygtig stigning i priserne. Vores agenda er at bygge et godt selskab. Vi må fortsat håndtere høj gæld og en strakt likviditet," sagde Lars Peder Solstad ifølge Dagens Næringsliv.

For Maersk Supply Services vedkommende faldt omsætningen i andet kvartal med 4 mio. dollars til 70 mio. dollars, fremgik det af Maersk-gruppens regnskab offentliggjort i august.

Driften (ebitda) endte for perioden i et minus på 3 mio. dollars.

"Vores forventning har hele tiden været, at 2018 vil blive det hårdeste år i olie- og gassektoren, hvor vi ikke ser nogen udvikling tilbage mod fordums storhed. 2019 vil stadig være præget af et hårdt marked, men vi venter en bedring," siger Jonas Agerskov og fortsætter:

"Det sidste år til halvandet har der været en udvikling mod mere aktivitet. Så længe olieprisen svinger i det her niveau, tror vi også på, at aktiviteten kommer tilbage. Der er blevet underinvesteret i at erstatte oliereserverne, så der skal investeres i ny efterforskning på et eller andet tidspunkt."

Har skrottet skibe – men også modtaget nye

Afmatningen i industrien har gjort mange skibe arbejdsløse i den globale offshore-flåde. I sit regnskab estimerede Maersk konkret, at omkring 30 pct. af den globale flåde ved udgangen af andet kvartal var lagt op.

Den udvikling har fået flere redere til at sælge skibe fra eller til ophugning. Også Maersk Supply Service, der havde 11 skibe i oplag i andet kvartal, har sendt flere skibe videre.

Samtidig har rederiet fået leveret nye skibe som en del af et nybygningsprogram af flåden, der blev iværksat tilbage i 2014.

Maersk Supply Service har ni nye skibe på vej i år 

"Over de sidste tre til fire år har vi afhændet mere end 25 skibe, hvilket er en anseelig del af flåden. Der er stadig rigtig meget overkapacitet, og det kunne hjælpe på situationen, hvis noget af den oplagte og ældre tonnage forsvandt ud af markedet."

Men samtidig har I også fået leveret flere skibe. Er I nødt til at komme af med flere skibe?

"Vi mener, at vi er igennem det program, vi har lagt og har taget vores ansvar for, at den ældre del af vores flåde er blevet afhændet," siger Jonas Agerskov og uddyber, at rederiet siden 2016 har fået leveret i alt 12 skibe.

Ny løsning udeblevet indtil videre

Maersk Supply Service er et af de i alt fire selskaber, som A.P. Møller-Maersk for to år siden varslede, at man ville udskille fra gruppen som en del af den store transformation mod at blive et fokuseret transport- og logistikselskab uden olie.

Mens Maersk Oil og Maersk Tankers er blevet solgt, og Maersk Drilling efter planen skal på børsen i løbet af næste år, så er der endnu ikke fundet nogen løsning for Maersk Supply Service, som man ellers havde håbet at finde en løsning for inden udgangen af 2018.

"Jagten på en løsning vil fortsætte. Men på grund af udfordrede markeder er tidsplanen for at finde en løsning svær at forudse," fremgik det af regnskabet.

Maersk skruer tiden 20 år tilbage med Damco-beslutning 

Maersk rykker Drilling på børsen i København 

Maersks nye offshoresats vil tage 10 pct. af milliardmarked

Maersk Supply Service indgår samarbejde med Vestas 

Mere fra ShippingWatch

DFDS-topchef udnytter optioner

Rederikoncernen DFDS's adm. direktør, Torben Carlsen, har købt aktier for 11 mio. kr. samt solgt aktier for 9,3 mio. kr.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs