ShippingWatch

Statoil skal betale milliarder i strid om borerig

Statoil havde ikke ret til at ophæve en kontrakt med en borerig før tid, slår dom fast. Nu skal det norske selskab betale milliarder tilbage til det kinesiske selskab, skriver Dagens Næringsliv.

Foto: COSL

Statoil skal betale godt fire milliarder norske kr. i erstatning til rigselskabet COSL. Det har byretten i Oslo slået fast tirsdag, skriver Dagens Næringsliv.

Sagen drejer sig om riggen COSL Innovator, som Statoil opsagde kontrakten på efter en ulykke på riggen, der kostede en medarbejder livet tilbage i 2015.

Statoil opsagde kontrakten i marts året efter, hvor der var godt 4,5 år tilbage af lejeperioden. Og det havde selskabet ikke ret til, mener retten.

Riggen var på daværende tidspunkt på høje dagsrater på op mod 400.000 dollars om dagen, skriver mediet. Statoil skal betale fuld leje for tre måneder og herefter 70 pct. for resten af perioden. Samtidig skal selskabet også betale forsinkelsesrenter. Selv er det kinesisk-ejede COSL forsigtige med at kommentere dommen, mens Statoil vil se nærmere på den.

"Vi har modtaget tingrettens dom og konstaterer, at ingen af parterne har vundet sagen fuldt ud. Vi vil nu gennemgå dommen og tage stilling til, om den skal ankes," siger pressemand Eskil Eriksen til Dagens Næringsliv.

I december 2015 blev riggen ramt af en kæmpebølge, der dræbte en medarbejder og knuste 17 vinduer i 20-25 meters højde.

30 meter høj monsterbølge knuste 17 vinduer på rig

Norge skærper krav til rigge efter dødsulykke

Forsiden lige nu

Her er ugens vigtigste overskrifter på ShippingWatch

Miljø og kommende vigtigt møde i IMO prægede ugen på ShippingWatch med spørgsmål om fremtidens miljøsyndere, og hvorvidt en højspændt miljødiskussion ender som et mislykket kupforsøg. Læs også om Maersks transformation og stort tysk opkøb af V. Group.

Pakistan lukker ned for beaching-værfter

Nye brandulykker på den pakistanske ophugningsstrand Gadani får landets myndigheder til at lukke ned for ophugning i området - blot få måneder efter, at et tidligere forbud blev ophævet. "Skibsejere burde blive holdt ansvarlige," mener NGO'en Shipbreaking Platform.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere