ShippingWatch

Analytiker: Klimakrav til shipping vil ramme olieproduktion

De kommende svovlkrav og shippings generelle fokus på at nedbringe CO2 vil føre til lavere efterspørgsel fra olieselskaberne, lyder det fra analytiker Thina Maria Saltvedt fra Nordea Markets. Det skriver Sysla.

Det vil kunne mærkes hos olieselskaberne, at shippingbranchen skruer ned for sin forurening i de kommende år.

Det vurderer analytiker hos Nordea Markets Thina Maria Saltvedt med udgangspunkt i blandt andet de kommende regler om at begrænse skibes udledninger af svovl globalt, der træder i kraft fra 2020.

"Shippingtrafikken får strengere regler globalt, men jeg tror, at det vil bidrage til, at en større andel af skibstrafikken globalt vil rette sig over mod LNG på de lange rute og på sigt hydrogen, mens batteridrift er et alternativ for blandt andet færgtrafikken med kortere distancer og faste ruter," siger hun i et interview med Sysla.

Også analytiker Torbjørn Kjus fra DNB Markets har tidligere i en rapport vurderet, at deadlinen for svovlkrav 2020 får betydning for olieprisen til den tid i samspil med, at olieselskaberne i de seneste par år har udskudt en række investeringsbeslutninger.

"Vi tror, at Brent-prisen vil stige til 75 dollars per tønde i 2020," skrev Torbjørn Kjus om olieprisen, der ikke har været over 70 dollars siden december 2014, i en analyse offentliggjort i august i år.

Bunker Holding: Der er seks store udfordringer ved svovlkrav i 2020

Nye regler for bunkerdokument kan gøre svovl-kontrol nemmere

EU-Kommissionen ser klare fordele ved forbud på brændstof

DNB om olieprisen: I 2020 bliver det sjovt

Forsiden lige nu

Nu svarer Skat på kritik i omdiskuteret retssag

En ny dom i Østre Landsret mod fem Clipper-ejede rederiselskaber gav Skat medhold i principiel sag om tonnageskat. "Forvaltningen af den gunstige skatteordning er uændret," forklarer Skat om sagerne over for ShippingWatch efter kritik af Skats fremgangsmåde.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere