ShippingWatch

Analytikere spår stor fremgang fra Maersk Line på driften

På forhånd spår analytikerne markant fremgang hos containerrederiet Maersk Line, hvor driftsoverskuddet ventes at være hele 150 pct. højere end i samme periode sidste år.

Foto: Maersk Line

De olietunge divisioner i Mærsk-gruppen er ved at være totalt fortid, og investorerne kan næsten tillade sig at ignorere dem helt i koncernens regnskaber.

Maersk Oil og Maersk Tankers er siden sidste regnskab solgt fra, og selv om handlerne ikke faldt endeligt på plads i løbet af tredje kvartal, betragtes de nu som ophørende aktiviteter. Resultaterne i Maersk Drilling, der også er til salg, er i frit fald, men det er kendt i forvejen og vil sandsynligvis ikke skabe den store reaktion i markedet efter regnskabet.

Det vil til gengæld kernedivisionen Maersk Line, der nu stjæler endnu mere af opmærksomheden, når den lyseblå koncern aflægger kvartalsregnskab tirsdag.

Her er den store satsning - købet af Hamburg Süd for godt 4 mia. dollar - ikke faldet på plads endnu, men der er stor spænding omkring, hvordan de seneste kvartalers tegn på stigende konkurrence på containermarkedet har ramt Maersk Lines tal.

Cyberangreb koster

Divisionen er desuden ramt af det hackerangreb, der i slutningen af juni og starten af juli lagde mange af Maersk Lines systemer ned, så skibe og havne måtte ligge stille i flere dage, og det var umuligt at bestille ny fragt med Mærsk-skibene.

Maersk Line venter selv en effekt på 200 til 300 mio. dollar i tredje kvartal, hvilket dels består af tabt indtjening og dels af udgifter til styrket forsvar mod fremtidige cyberangreb.

Ikke desto mindre er der udsigt til en stigning på 16 pct. i Maersk Lines omsætning til 6,2 mia. dollar og et løft på hele 150 pct. i driftsoverskuddet til 811 mio. dollar, når man ser på analytikernes estimater for tredje kvartal ifølge Ritzau Estimates.

Tilsvarende lød driftsresultatet for containerrederiet i tredje kvartal sidste år på 325 mio. dollars.

Højere rater ─ men hvor længe?

Forventningen om de bedre tal skyldes udelukkende de bedre fragtrater, der har været på markedet i tredje kvartal. Maersk Lines snitrate ventes at være løftet knap 18 pct. til det højeste niveau i to år - mens antallet af fragtede containere til gengæld ventes at være stort set uændret i forhold til tredje kvartal af 2016.

Bekymringen er til gengæld, at de høje rater ikke nødvendigvis varer ved.

Totals køb af Maersk giver tvivl om kontroversiel nordsøbeskatning

Familieejet offshorerederi lander endnu et underskud

Et enkelt ukendt tal vil tegne Maersks regnskab

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere