ShippingWatch

Familieejet offshorerederi lander endnu et underskud

Det norske offshorerederi Havila Shipping, som er ejet af familien Sjævik, får endnu et underskud i tredje kvartal, hvor markedet for serviceselskaber i olieindustrien fortsat har været hårdt.

Selv om der er stilstand på bundlinjen, så falder driften i det norske offshorerederi Havila Shipping.

Rederiet har netop fremlagt regnskab for tredje kvartal, som viser, at det fortsat er svært at tjene penge ved at servicere olieindustrien.

Godt er underskuddet på -56,8 mio. norske kr. før skat på niveau med bundlinjen i samme periode af sidste år. Men kigger på man på driftsindtjeningen, så falder den til 176,7 mio. norske kr. fra 253, 4 mio. norske kr. i tredje kvartal af 2016.

I andet kvartal af 2017 lød underskuddet på lidt over 100 mio. norske kr. Der er dog fortsat udsigt til et solidt overskud på 585,6 mio. norske kr. for hele året. Det skyldes, at selskabet har gennemgået en restrukturering, som skød nye penge i kassen.

Ved kvartalets udgang havde Havila Shipping 25 skibe i drift. 23 bliver drevet af rederiet selv, mens et enkelt er ejet eksternt. Det sidste skib blev solgt i september 2017. Fem af skibene er i oplæg.

Havila Shipping skriver desuden, at rederiets joint venture-selskab med Posh i Singapore, Posh Havila Pte Ltd, er under likvidation. De to sidste fartøjer, som bliver opereret af Posh Semco i Singapore, er blevet solgt, fremgår det af meddelelsen.

Havila Shipping er ejet af familien Sjævik, mens Njål Sævik er CEO.

Havila Shipping i trecifret mio-underskud i andet kvartal

Havila-familie køber sig ind i norsk offshorerederi

Havila Shipping indgår supply-kontrakt med Maersk Oil

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere