ShippingWatch

"Maritim innovation giver bedre miljø og flere arbejdspladser"

Aktørerne i Det Blå Danmark ser store perspektiver i offentlig maritim forskning og et nyt center. Det skriver de tre formænd for Dansk Metal, Danmarks Rederiforening og Danske Maritime i et debatindlæg i Jyllands-Posten.

Hvor mange danske virksomheder skal der til for at bygge et skib i Fjernøsten? Mange vil sikkert svare ”ingen” – men faktisk er der ofte 30 eller flere danske leverandører involveret, når et rederi får bygget et nyt skib på et værft i Korea, Kina eller Japan.

Det kommer bag på de fleste. Mange tror, at Danmark er blevet overhalet af lande i Asien på alt, hvad der handler om maritimt udstyr og skibsbygning. De tider, da danske skibsværfter byggede store handelsskibe op fra køllægning, til skibet forlod dokken, er ganske rigtigt forbi. Men en lang række danske underleverandører i den maritime sektor er fortsat globalt til stede.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Efter ti års resultattørke er der igen sorte tal hos Lauritzen. Politiske spændinger i Ukraine mellem Vesten og Rusland øger frygten for nye cyberangreb a la det, der kostede Maersk to mia. kr. Et nyt forslag til EU's udspil om CO2-kvoter til shipping kan føre til endnu en milliard-fond.

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs