ShippingWatch

"Kunsten at holde fokus"

Vi holder fokus på, at DIS og nettoløn er en statsstøtteordning ”betalt” til rederierne af staten. Opkrævning og regulering af skat kan kun foretages af staten. Regulering og udbetaling af statsstøtte kan kun foretages af staten, skriver Jens Naldal, formand for Søfartens Ledere, i foreningens blad. 

Vi hører det igen og igen i dagligdagen, at det er vigtigt at holde fokus – uanset om det gælder business, politik, sport eller privatliv. I Søfartens Ledere har vi valgt at holde fokus. I foråret fik vi sendt vores stævninger af sted mod to rederier i det, vi kalder vores DIS skattesag. Kort før sommerferien fik vi de såkaldte ”svarskrifter” fra Danmarks Rederiforening, hvori de ”svarer” på vores ”påstande”.

Meget forenklet er rederiernes hovedargument i vores nuværende retssag, at det måske er rigtigt, at man engang forhandlede og justerede nettolønningerne i DIS i takt med ændringerne i skattesystemet, men at tiden nu er gået; og at sammenhængen mellem skat og nettoløn har fortonet sig gennem mange overenskomstforhandlinger; og at det må være rederiernes ret at sige ”nej” til at kompensere danske DIS-søfolk på nettoløn for ændringer i det danske skattesystem på samme måde, som man kan sige "nej" til almindelige lønstigninger osv.

Danmarks Rederiforening har i mine øjne ikke mestret kunsten at holde fokus på, hvad der blev vedtaget omkring DIS i 1998, og hvordan man op i gennem 1990’erne indtil 2004 i fred og fordragelighed forhandlede og implementerede ændringer i nettolønningerne, når der i Folketinget blev gennemført ændringer i skatten.

Ser man på organisationerne på begge sider af bordet – i rederiforeningerne, i rederierne, i de faglige organisationer – forstår man godt, at det er svært at holde fokus. Der er ikke mange tilbage fra de glade dage, da man lavede DIS.

Vi står i dag i økonomisk svære tider, og så er det meget naturligt, at beslutningstagere, som ikke var med dengang, synes, det er noget mærkeligt noget, at medarbejdere, man ikke indbetaler A-skat på, skal stige i løn og blive dyrere, blot fordi andre ”almindelige” skatteborgere får skattelettelser.Men det må jo være fordi, der ikke er nogen, der har fortalt dem, at den er ”god nok” - at det er det, DIS handler om; og det, der er aftalt.

På baggrund af svarskrifterne fra Danmarks Rederiforening har vi i sammen med vores advokater valgt at medindstævne staten repræsenteret ved skatteministeren i sagen. Vi holder fokus på, at DIS og nettoløn er en statsstøtteordning ”betalt” til rederierne af staten. Opkrævning og regulering af skat kan kun foretages af staten. Regulering og udbetaling af statsstøtte kan kun foretages af staten. Derfor skal staten ifølge lov og Grundlov i sidste ende sikre, at det ikke er den enkelte borgere – søfolkene i DIS – der gennem en uændret nettoløn (efter skat) finansierer en uændret statsstøtte til rederierne.

Vi håber, det kan medvirke til en konstruktiv løsning af sagen, at alle tre parter via medindstævningen nu er ”samlet om bordet”. Nu, hvor sagen er kommet i gang og lige så roligt finder sin løsning, har vi i bestyrelsen også valgt at holde fokus på at komme videre, dér hvor vi kan. Jeg er meget tilfreds med, at vi har aftalt at optage forhandlinger om overenskomstfornyelse med Rederiforeningen af 2010 og alle rederierne inden for den mindre skibsfart, begyndende primo september.

Til slut vil jeg endnu en gang på bestyrelsens vegne takke alle medlemmer for den store opbakning og vilje til at holde fokus, selvom vi som organisation indtil nu har stået lidt alene i denne sag.

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Seneste nyt

Se flere jobs