ShippingWatch

Forsinkelser i argentinske havne kan være fortid

I flere år har tørlastskibe, der sejler med korn fra Argentina, oplevet store problemer med forsinkelser. Et samarbejde mellem industri og landets regering kan ifølge korruptionsnetværk løse sager, hvor skibe er blevet forsinket af uransagelige årsager.

Foto: Modelfoto/Colourbox

Tørlastskibe har i flere år haft store problemer, når de skulle losse korn i Argentina, som er en vigtig aktør i tørlastsektoren.

Her blev skibe forsinkede af forskellige årsager, som medlemmer af korruptionsnetværket MACN har peget på som et kæmpe problem.

Risikoen for tørlastskibene er nu blevet mindre efter tre års arbejde mellem forskellige aktører og regeringen i Argentina om at øge effektiviteten af havnegodkendelser markant. Det skriver MACN i en meddelelse.

Sammen har aktørerne etableret et nyt regelsæt, som vil forbedre de praktiske forhold for skibsinspektioner, hvilket træder i kraft 1. november og året frem skal testes.

Med systemet bliver der blandt andet indført et krydstjek for at sikre integriteten, mens inspektioner vil blive lavet af private skibsinspektører, og opstår der konflikt, vil tørlastskibene kunne hente hjælp fra selskabet Senasa.

"MACN tror, at disse ændringer vil øge effektivitet, integritet og gennemsigtighed i inspektionerne, og reducere risikoen for, at skibe bliver forsinket af uforklarlige årsager," skriver netværket.

"Korruption er et kæmpe problem, jeg kender til på nært hold"

Maersk: Vores korruptionspolitik koster kunder

"Korruption udfordrer den globale containerindustri"

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere