ShippingWatch

Hongkong og Storbritannien strammer handelsbånd med ny aftale

Samhandlen og samarbejdet mellem den britiske og hongkongske maritime sektor skal øges og styrkes endnu mere i fremtiden. Det skal en ny aftale, indgået mellem parterne tirsdag under London International Shipping Week, sikre.

Hongkong.

Det kan godt være, at Hongkong ikke længere er på britiske hænder, men det ændrer ikke ved, at de to parters 176 år gamle forhold stadig holdes i live – også inden for shippingindustrien.

Det vidner en ny aftale om, som den tidligere kolonimagt og kronkoloni netop har indgået.

Repræsentanter fra den britiske og hongkongske maritime erhvervssektorer har tirsdag aftalt at skabe et tættere samarbejde. Det sker med underskrivelsen af et aftalememorandum i London under London International Shipping Week.

Det meddeler parterne i en pressemeddelelse.

Aftalen betyder, at Maritime London og Hong Kong Maritime & Port Board (HKMPB) for fremtiden kommer til at samarbejde på en række områder, herunder salgsfremmende aktiviteter, uddannelse og udveksling af "best practice" inden for maritim-forretning.

"Det hongkongske og britiske maritime erhvervsliv har et unikt historisk forhold og meget stærke bånd. Næsten 10 pct. af verdens skibe forvaltes eller ejes i Hongkong. Det er hjemsted for en af ​​verdens førende hub-havne og en vigtig indgang til fastlandet Kina. Både Storbritannien og Hongkong ser ud over deres egne landegrænser og leverer verdensførende service til globale rederier, forhandlere og fragtere. Denne aftale er designet til at hjælpe både London og Hongkong-virksomheder til et endnu tættere samarbejde og levere fremgang med støtte fra hver deres repræsentationer," udtaler Lord Mountevans, som er formand for Maritime London og underskrev aftalen på vegne af den britiske side.

På den hongkongske side var det Chan Fan, sekretær for Transport & Housing, der underskrev aftalen.

"Ved at samarbejde kan London og Hongkong vokse sammen. Begge byer er vigtige internationale shipping- og handelscentre med fælles opsætning og iværksætterånd," udtaler Chan Fan i meddelelsen.

Shipping udgør en central økonomisk enhed for både Storbritannien og Hongkong.

Ifølge meddelelsen bidrager den britiske maritimesektor med 3,5 mia. pund årligt til den britiske økonomi og skaber 48.600 jobs.

Tiden ved at løbe ud for Hongkongs linjerederier

EU godkender japansk containerfusion

Kinesiske værfter i stort Shanghai-samarbejde

Forsiden lige nu

Søfartens Ledere fusionerer med Lederne

Navigatørernes fagforening Søfartens Ledere fusionerer med Lederne fra 1. juli og skifter navn til Lederne Søfart. "Vi kan komme ind hos dem og forblive en selvstændig organisation," siger formand Bjarne Cæsar Jensen til ShippingWatch.

Dansk oliechef: Olieprisen påvirker ikke vores investeringer

De høje oliepriser har ingen betydning for de fremtidige investeringer fra Ineos side, fortæller chefen for det nye, danske selskab. Han spår i stedet om en fremtid, hvor olieprisen hverken vil være høj eller lav, da den hurtige skiferproduktion vil kunne holde prisen i skak.

Singapores terminalgigant vokser knap 10 procent

Singapores store terminalgruppe PSA voksede med 9,8 pct. i 2017 målt i forhold til 2016, når man måler på antallet af håndterede containere. Ny teknologi og usikkerhed præger de kommende år, lyder det fra formand og CEO for PSA, Tan Chong Meng.

Seneste Havne

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere