ShippingWatch

Dover Havn spår lange køer ved hård brexit

En af Storbritanniens travleste havne frygter kaos, hvis briternes farvel til EU kommer til at betyde told på varer. Det er havnen nemlig slet ikke bygget til, siger dens topchef.

Michel Barnier, chefforhandler for EU, frygter konsekvenserne ved en hård brexit for Dover Havn.

BRUXELLES

Fronterne er allerede trukket hårdt, selv om forhandlingerne om briternes udtræden af EU knap er gået i gang. Ender forhandlingerne med, at der bliver indført barrierer i form af told på varer eller forskellige regulatoriske rammer, kan det ramme Dover Havn hårdt. Det siger adm. direktør Tim Waggot til Politico.

"Forhandlingerne skal opnå en gnidningsfri grænse, og for Dover betyder det, at vi kan fastholde en hurtig transit af varer på overfarten efter brexit," siger han.

Havneterminalerne er nemlig bygget til, at varerne skal ankomme og blive transporteret hurtigt videre, fortæller Tim Waggot. Dermed risikerer havnen, hvor omtrent en femtedel af den samlede import og eksport til Storbritannien kommer igennem, at blive kraftigt overbelastet.

Storbritanniens premierminister Theresa May har tidligere meldt ud, at hun hellere vil have, at briterne ikke får en aftale med EU, end at man får en dårlig aftale. I en tale har EU's chefforhandler, Michel Barnier, dog understreget, at det vil få konsekvenser for blandt andet Dover Havn, fordi det indførslen af toldforanstaltninger "uundgåeligt [vil] føre til mindre handel og længere lastbilkøer i Dover".

Fransk terrortjek har ramt DFDS i Kanalen

Skibsredere og havne lodret uenige om EU's CO2-plan

Smedegaard kan se begyndelsen af et europæisk opsving

 

Forsiden lige nu

Siem Offshore nedtoner håb om bedre marked i 2018

Det norske offshorerederi Siem Offshore fik et større underskud i 2017 end året forinden med et tab på 185 mio. dollars efter stor nedskrivning på skibe. Lave rater vil fortsætte ind i 2018, lyder forventningen.

Brian Mikkelsen rejser hård kritik af Sydkoreas maritime statsstøtte

Den planlagte og omfattende sydkoreanske statsstøtte til værfter og rederier er et problem, mener erhvervsminister Brian Mikkelsen (K). "Det tipper balancen på markedet. Derfor skubber vi på i OECD for at gennemgå statsstøtten til skibsværfter," siger han til ShippingWatch under sit besøg i Sydkorea.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere