ShippingWatch

APM Terminals sagsøger spansk rigmand i TCB-sag

APM Terminals har indledt en sag mod den spanske forretningsmand og tidligere ejer af Grup Maritim TCB, Ángel Pérez Maura. Selskabet vil have erstatning efter at være blevet viklet ind i en korruptionssag i Guatemala. Maura har også sagsøgt APM Terminals.

Ifølge lokale medier kommer Terminal de Contenedores Quetzal i drift i dag, 7. marts. Foto: Terminal de Contenedores Quetzal

APM Terminals går nu i offensiven mod den tidligere ejer af havneselskabet Grup Maritim TCB.

Maersk-selskabet oplyser til ShippingWatch, at det har besluttet at lægge sag an mod den spanske rigmand Ángel Pérez Maura, som man købte otte havneterminaler af i 2015 i en handel til omkring én mia. dollars.

Det sker, fordi forretningsmanden undlod at oplyse om sin påståede rolle i en spektakulær bestikkelsessag i Guatemala, som brød ud kort tid efter, at handlen gik igennem sidste sommer.

Sagen betød, at APM Terminals blev nødt til at indgå et forlig til 43 mio. dollars med landets myndigheder for at få lov til at åbne den nybyggede terminal i havnen Puerto Quetzal (TCQ), som først nu er på vej i drift.

Vi har indledt en voldgiftsag mod sælgerne for at få erstatning for de udgifter, som opstod i forbindelse med sagen i Guatemala"

Thomas H. Boyd, kommunikationschef, APM Terminals

Ángel Pérez Maura lagde først selv sag an mod APM Terminals for at hjælpe myndighederne i Guatemala med oplysninger i efterforskningen. Men nu bliver spanieren altså selv ramt af et krav fra Maersk-gruppen.

"Vi har indledt en voldgiftsag mod sælgerne for at få erstatning for de udgifter, som opstod i forbindelse med sagen i Guatemala og som følge af sælgernes vildledning," oplyser Thomas H. Boyd, kommunikationschef i APM Terminals, i et svar til ShippingWatch.

Hvor stort kravet er, og hvor sagen bliver ført, ønsker selskabet ikke at oplyse. Det har tidligere været fremme, at Mauras søgsmål mod APM Terminals er indgivet i Spanien.

Beskyldt for at bestikke præsident

Skandalen strækker sig tilbage til 2012, hvor det blev besluttet at privatisere en containerterminal i havnen i Puerto Quetzal. Dengang gik kontrakten til Ángel Pérez Mauras Grup Maritim TCB.

I 2015 solgte den spanske forretningsmand TCB til APM Terminals i en handel, som blev endeligt gennemført i marts 2016. Få uger senere valgte statsanklageren i Guatemala at rejse en sag om bestikkelse i forbindelse med privatiseringen af havnen.

Sammen med en forretningspartner bliver Maura anklaget for igennem flere år at have betalt 30 mio. dollars til daværende præsident Otto Pérez Molina og flere af hans ministre. Molina blev siden anholdt, da hans regering blev afsløret i omfattende korruption.

ottoperez.jpg
Otto Perez Molina blev i september sidste år anholdt og sigtet for hvidvaskning af penge og sammensværgelse. Tre af hans ministre blev desuden anholdt. Foto: Moises Castillo/AP/Polfoto/Arkiv.

Sagen kom som en ubehagelig overraskelse for APM Terminals, som oplyser, at selskabet har samarbejdet med myndighederne gennem hele forløbet. Det er blandt andet sket ved at udlevere alle papirer, herunder dokumenter som Angel Perez Maura opfatter som private.

Han har derfor lagt sag an mod APM Terminals ved en domstol i Spanien i en sag, som stadig verserer. Til gengæld har APM Terminals nu valgt at komme med sit eget krav mod den spanske forretningsmand, som ifølge lokale medier stadig er efterlyst i Guatemala.

Arbejderparti klager over åbning

Problemerne har betydet, at driften af APM Terminals' nybyggede terminal i Puerto Quetzal er blevet forsinket i månedsvis.

Som ShippingWatch for nyligt kunne fortælle, så anløb det første skib fra Safmarine for to uger siden, mens det lokale medie Full Avante News skriver, at terminalen officielt vil være i drift i dag, 7. marts.

Åbningen har dog ikke været uden problemer. Skibet fra Safmarine blev mødt at protester fra de arbejdere i havnen, som ikke er ansat af APM Terminals, da de mener, at indtjeningen fra terminalen burde gå til statskassen og ikke til et udenlandsk selskab.

Tirsdag ventes tusinder desuden at gå på gaden for at protestere mod den nuværende præsident Jimmy Morales, blandt andet fordi han har ladet privatiseringen gå igennem. Det skriver Prensa Latina.

Ifølge avisen La Hora er der også modstand på politisk niveau, hvor landets næststørste parti, socialdemokratiske Unidad Nacional de la Esperanza, har sat spørgsmålstegn ved, at APM Terminals har fået lov til at starte driften af terminalen.

Selv om ulovlighederne indtraf længe før, at APM Terminals købte Grup Maritim TCB, så mener partiet, at kontrakten bør annulleres, da den tilsyneladende er vundet ved hjælp af bestikkelse.

Nu åbner APM Terminals' skandaleramte TCB-havn

Spansk forretnings-ikon trækker APM Terminals i retten

APM Terminals må kulegrave køb til flere milliarder

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere