ShippingWatch

Maersks russiske havneselskab får bundkarakter af Moody's

Moody's har for første gang haft det russiske havneselskab Global Ports Investments, som Maersk ejer godt 30 procent af, under lup. Vurderingerne er alle negative og falder i katagorien "junk bonds".

Det russiske havneselskab Global Ports Investments har for første gang været under luppen hos kreditvurderingsinstituttet Moody's. Og set med havneselskabets øjne, har det ikke været sjovt, for Moody's vurderinger af selskabet er alle negative, skriver kreditvurderingsinstituttet i en gennemgang af selskabet.

Global Ports Investments, GPI, der er børsnoteret i London, får den langsigtede kreditvurdering "Ba3", og falder i kategorien af "spekulative investeringer", der populært betegnes "junk bonds", eller skraldespandsobligationer.

Vurderingen skyldes den udfordrede russiske økonomi, der blandt andet er drevet af de svage oliepriser, skriver Moody's.

Maersks russiske havnesatsning i dybt fald

"Påvirkningen af GPI forværres af selskabets koncentration omkring markedet for containerfragt, som er meget følsomme over for ændringer i det russiske BNP, det indenlandske forbrug samt import. I 2015 faldt Ruslands BNP med omkring 3,7 pct., og i denne periode faldt GPI's fragt og indtægter med omkring 36 pct. og 28 pct.," skriver Moodys i gennemgangen.

Samtidig er GPI påvirket af den stigende konkurrence i regionen (Østersøen og Fjernøsten), som er udfordret økonomisk, og dermed ser kreditvurderingsinstituttet en øget risiko for en nedadgående effekt på fragtraterne samt en kannibalisering i volumen fra konkurrenterne i de næste 12-18 måneder.

A.P. Møller-Mærsk kontrollerer gennem sit havneselskab APM Terminals 30,75 pct. af Global Ports Investment, der er Ruslands største havneoperatør af containere og olieprodukter.

APM Terminals investerede i sensommeren 2012 omkring 900 mio. dollar i Global Ports.

Global Ports udpeger ny russisk topchef

DP World vender tilbage til Rusland

APM Terminals holder fast i troen på Global Ports

Maersk: Vi er ramt i Rusland

Forsiden lige nu

MAN Diesel & Turbo kalder IMO sin største frustration

Der er ingen grund til, at IMO først leverer et resultat på CO2 i 2023, lyder kritikken fra motorgiganten MAN Diesel & Turbo, der i et interview med ShippingWatch kalder FN's maritime organ sin største frustration lige nu.

J. Lauritzen mister vicechef for tørlast

J. Lauritzen mister sin næstkommanderende i Lauritzen Bulkers, Claus Stahl, der har sagt sit job op. Han skifter senere på året til en stor dansk tørlastmægler. Dermed er den daglige ledelse af Lauritzen Bulkers skåret fra tre til én person på et år.

Seneste Havne

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere