ShippingWatch

APM Terminals vil investere én mia dollars om året

APM Terminals har stadig vokseværk til trods for, at indtjeningen er dykket. CEO Kim Fejfer fortæller, at terminaloperatøren forventer at investere 1-1,5 mia. dollars om året.

Foto: APM TERMINALS

Der er stadig stor appetit på udvidelser i APM Terminals trods et dyk i indtjeningen på det seneste.

Et aggressivt investeringsprogram skal fordoble A.P. Møller-Mærsks satsning på den relativt stabile havnedivision, hvor ambitionen er at være den bedste i verden.

"Vi regner med at investere 1 til 1,5 mia. dollar om året, så det vil være en fordobling af størrelsen over de næste fem til syv år," siger APM Terminals-chef Kim Fejfer til Ritzau Finans.

I dag står han i spidsen for en division med 72 havneterminaler, 140 logistikcentre på land og knap 8 mia. dollar i investeret kapital. De mange investeringer vil dog ikke fordoble antallet af havne verden over.

"Den størrelse, vi nu har, betyder, at vi fokuserer på ting med en vis størrelse. Det kræver stort set samme energi at forberede, analysere og konstruere en lille terminal som et kæmpeprojekt. Så vores projekter bliver større og større over de næste fem år," siger Kim Fejfer.

Analytiker bakker op

Som eksempel nævner han den nye terminal i Tanger i Marokko, hvor APM Terminals i marts besluttede at investere 850 mio. dollar over de kommende år.

Investeringslysten bakkes op fra analytikerside, hvor APM Terminals ses som velplaceret til at finde nye lønsomme projekter.

"Hvis man kun investerer, når det går godt, så bliver man slagtet. Det er også vigtigt at købe op, når det er opportunt. Det kan jo også være, at det er billigere at bygge, nu hvor der ikke er så meget gang i økonomien, så investeringerne bliver lavere," siger analytiker Frans Høyer fra Jyske Bank.

Kigger langt frem i tiden

Målet for Terminals er klart: Mærsk-divisionen skal være den førende havneoperatør i verden og vokse hurtigere end resten af markedet.

"Vi skal være bedst til det, vi gør. Vi skal kunne måle os mod konkurrenterne, og hver enkelt terminalchef skal kunne vise, at han slår konkurrenterne. Det er for mig at være bedst."

"Og hvis du er den bedste, er der ingen årsag til, at du ikke skal være den største. Men det er i den rækkefølge," understreger Kim Fejfer, som i første række skal leve op til afkastkravet på 10 pct. af den investerede kapital.

APM Terminals vandt kæledæggestatus med stabile afkast pænt over det niveau fra 2011 til 2015. Det er dog gået lidt ned ad bakke – især med to skuffende kvartaler i træk, hvor afkastet er dykket under 10 pct.

Men investeringerne har typisk en tidshorisont på 20-30 år, så der rystes slet ikke på hånden i hovedkvarteret i Haag.

"Vi bygger forretningen op på ”performance”. Vi vil have, at vi vokser på en måde, hvor vi stadigvæk genererer mindst 10 pct. set over forretningscyklussen. Men der kan være perioder med kraftig vækst, hvor afkastet er mindre," siger Kim Fejfer.

Efter en række nyinvesteringer og købet af spanske Grup TCB er der lagt planer for de kommende år. Men der er stadig plads til nye projekter til Terminals' pipeline, især når det gælder investeringer om fire-fem år, forsikrer Terminals-direktøren.

Maersks prestigehavn i Rotterdam har it-problemer

Kim Fejfer: For tidligt at sige hvornår det vender

Kim Fejfer: Vindere og tabere blandt havneoperatører

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere