ShippingWatch

Lindø Industripark satser på udtjent offshoreudstyr

En udvidelse til 358 millioner kroner skal tage hul på fremtiden og gøre Lindø Industripark ved Odense i stand til at håndtere mere gods og det store potentielle marked for dekommmissionering af møller og rigge.

Lindø Industripark, som er faciliteterne efter det gamle Lindø Stålskibsværft, aner pladsmangel og udvider i forventning om større godsmængder og et kommende marked for dekommissionering af blandt andet Nordsø-rigge.

Det skriver havnen i en pressemeddelelse.

Udvidelsen er på 500.000 kvadratmeter og kommer til at koste 358 millioner kroner, når der i de kommende år fyldes sand, jord og grus på arealet, der bliver til 1.000 meter ny kaj med særlig tung belægning, der kan håndtere 70 tons per kvadratmeter.

Ledelsen i Lindø port of Odense, fællesbetegnelsen for Lindø Industripark A/S og dens ejer Odense Havn, forventer stigende efterspørgsel på godsbehandling på Lindø, lige som man ønsker at være rustet til en situation, hvor "fremtidens milliardmarked" inden for miljørigtig dekommissionering af havvindmøller og udtjente olie- og gasplatforme fra Nordsøen tager fart.

"Udviklingen på Lindø er gået langt hurtigere end forventet. Vi har derfor sat højeste tempo på vores havneudvidelse, således at vi inden for få år vil være i stand til at tilbyde nye muligheder til både gamle og nye kunder", siger Carsten Aa, administrerende direktør for havnen.

Allerede i dag er der dagligt 1.400-1.600 mænd og kvinder, der går gennem portene til den gamle værftsgrund hver dag, og i perioder er der så mange som 2.400 mennesker i gang samtidig på arealerne.

Som kompensation for det område, der skal indvindes fra havet, bliver der etableret to naturerstatningsprojekter omkring Odense Fjord.

Fayard lander rekordresultat for 2015

 

Lindø vil have udgravning på Finansloven

Fayards ejer frygter mangel på udenlandsk arbejdskraft

Forsiden lige nu

MAN Diesel & Turbo kalder IMO sin største frustration

Der er ingen grund til, at IMO først leverer et resultat på CO2 i 2023, lyder kritikken fra motorgiganten MAN Diesel & Turbo, der i et interview med ShippingWatch kalder FN's maritime organ sin største frustration lige nu.

J. Lauritzen mister vicechef for tørlast

J. Lauritzen mister sin næstkommanderende i Lauritzen Bulkers, Claus Stahl, der har sagt sit job op. Han skifter senere på året til en stor dansk tørlastmægler. Dermed er den daglige ledelse af Lauritzen Bulkers skåret fra tre til én person på et år.

Seneste Havne

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere