ShippingWatch

Søforsikringer: Større skibe øger risiko for flere Tianjin-ulykker

Risikoen for ulykker som eksplosionen i den kinesiske storhavn Tianjin, hvor mindst 100 mennesker mistede livet, er i dag langt højere, advarer sammenslutningen af globale søforsikringsselskaber, IUMI.

Foto: Ng Han Guan/AP Photo

Over 100 mennesker er indtil videre meldt omkommet i forbindelse med den dramatiske eksplosion i den kinesiske storhavn Tianjin, hvor lufttrykket smadrede vinduerne i to kilometers afstand. Og risikoen for, at industrien i fremtiden vil se flere ulykker af den karakter fortsætter med at vokse, siger Dieter Berg, der er formand for sammenslutningen af globale søforsikringsselskaber, IUMI.

Han peger på en voksende risiko, hvor en begivenhed fører til exceptionelt mange tab.

"Den ekstremt triste og beklagelige episode viser den vedvarende vækst i ophobning af værdier i havne- og lagerområder, især i højindustrialiserede regioner," siger han i en meddelelse og peger på andre eksempler.

Herunder oversvømmelserne i Thailand i 2011 og orkanen Sandy på den amerikanske østkyst i 2012, der førte til de største tab for industrien nogensinde. At så mange værdier i den maritime sektor er samlet på ét sted, skyldes især tendensen med endnu større containerskibe, som i sagens natur kræver endnu større lagerfaciliteter og omfattende fragthåndtering.

De kinesiske myndigheder efterforsker fortsat årsagen til eksplosionen, og flere mennesker savnes stadig. Selvom tab i sektoren også kan skyldes naturlige årsager som eksempelvis oversvømmelse, så er menneskelige fejl ofte årsagen til ulykker. Især i industrifaciliteter, forklarer Berg, der kalder det en stigende udfordring for søforsikring.

10.000 biler

"Menneskeskabte tab eller skader forårsaget af eksplosioner er svære at modellere, men de kan sammenlignes med terrorhandlinger. For at evaluere de værst tænkelige scenarier, har vi brug for at forstå værdien af varer i havnene og vores potentielle eksponering, før vi kan beregne passende præmier. Dette er blevet en større udfordring, da faciliteterne fortsætter med at blive større," siger Dieter Berg.

Ifølge Lloyd's Agency Network blev mere end 10.000 biler ødelagt ved eksplosionen i Tianjin. Antager man en gennemsnitlig værdi på 30.000 dollars, betyder det et tab på mere end 300 millioner dollars bare på biler, skriver IUMI.

"Containertab vil sandsynligvis blive spredt ud på mange marineforsikrere, men bilforsikring er en specialiseret sektor, så det marked er virkelig ramt," siger Nick Derrick, der er formand for IUMI's varekomite, i meddelelsen.

Maersk forsinket

Eksplosionen i Tianjin skete onsdag aften i sidste uge og fandt sted på havnearealet, hvor både bygninger og varer i et stort omfang brændte, bl.a. i containerhavnen, der er en af verdens travleste.

Maersk Gruppen er repræsenteret i byen af tre af sine selskaber: Maersk Line, APM Terminals og Damco, og ifølge et statement fra Maersk fredag eftermiddag er ingen medarbejdere kommet alvorligt til skade. De massive ødelæggelser på havnen kan dog komme til at påvirke betjeningen af havnen for Maersk Line, i alt fald på kort sigt.

"De terminaler, der betjener Maersk Line, er gradvist ved at komme tilbage i drift. På kort sigt forventer Maersk Line dog forstyrrelser og forsinkelser på sin service til og fra Tianjin og vil holde sine kunder informeret om situationen. Eftersom der stadig er redningsaktioner i gang, er vi ikke i stand til at skabe os et overblik over, i hvor stort omfang eksplosionens har beskadiget det begrænsede antal Maersk Line containere, som befinder sig i det berørte område. Der var ingen skibe fra Maersk Line ved kaj eller for anker, da eksplosionen i Tianjin havneområdet fandt sted," skrev Maersk Gruppen.

Eksplosion i Tianjin vil forsinke Maersk-skibe

Kinesisk kæmpehavn ramt af voldsom eksplosion

Ulykker åbner asiatisk marked for Stena RoRo

Søforsikrings-topchef: To store trusler lurer mod shipping

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere