Havne erklærer sig klar til P3-alliancen

De amerikanske havne Long Beach og Los Angeles er klar til at håndtere de store godsmængder, som P3-alliancens ULCV'ere vil skabe. Havnene har brugt millioner af dollars på at forbedre kapaciteten.
Foto: Hanjin
Foto: Hanjin
AF KATRINE GRØNVALD RAUN

Den nye P3-alliance mellem verdens tre største containerrederier vil sandsynligvis skabe større pres på havnene alliancens netværk med dets store skibe og mere gods. Og det er de amerikanske containerhavne Long Beach og Los Angeles klar til, skriver Shipping Gazette.

Ifølge Kathryn McDermott, der er sælger ved Port of LA, har havnen brugt en mio. USD hver dag i lang tid på at forbedre havnens kapacitet til de store skibe. Man har forstørret terminaler, hævet højden på containerkraner, gjort havnebassinet dybere og forbedret infrastrukturen for jernbanen.

De tilstødende havne ved San Pedro-bugten vil ifølge Kathryn McDermott bruge en mia. USD på forbedringer:

"Vores faciliteter kan håndtere disse skibe. De har allerede håndtere flere store skibe på en gang," siger hun til Journal of Commerce.

Samme besked lyder fra en talsmand fra Long Beach.

Maersk Line, MSC and CMA CGM har med udmeldingen om alliancen sagt, at de håber på, at den vil være operationel i andet kvartal af 2014. P3-netværket kommer til at drive 2,6 mio. teu, hvilket inkluderer 225 fartøjer på 29 forskellige loops, på tre handelsruter; Asien-Europa, Atlanterhavet og Stillehavet. Netværket skal drives fra et uafhængigt center i London. Havne på vestkysten vil ifølge Shipping Gazette skulle tage imod skibe på mellem 9.000 og 11.000 teu.

Kan få konsekvenser

Drewry har tidligere peget på, at netværket kan få store konsekvenser for havne, som måske risikerer at miste forretning, når containerrederierne slår pjalterne sammen. Drewry peger på, at havne primært vil blive valgt til P3-netværket ud fra deres evne til at håndtere ULCV'er effektivt, hvilket kræver kraner, der kan strække sig over 21-22 rækker over dækket.

Samtidig er der behov for minimum tre til fem af disse kraner, for effektivt at kunne håndtere de store containerskibe. Men det er ikke nok at have over en håndfuld store kraner. Hver terminal blive nemlig også nødt til at have et containerområde, der kan sende store mængder af containere videre til baglandet.

Drewry: P3 får enorme konsekvenser for havne

Avis: Kina forbereder sig på Triple-E

Drewry: Større konkurrence blandt nordeuropæiske havne 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også