ShippingWatch

Hongkong-strejke trækker tænder ud

Den igangværende strejke i Hongkong trækker veksler ikke bare på havnens nuværende funktion som havn, men kan også få langsigtede skadelige konsekvenser, vurderer analytikere.

Foto: Jan Grarup

Havnestrejken i Hongkong risikerer at få lange efterveer for havnen, skriver Journal of Commerce, der har talt med flere analytikere om havnens situation, nu hvor havnen er inde i sin fjerde strejkeuge.

"På længere sigt vil rederne helt sikkert gå tilbage til regnemaskinerne og vurdere havnen i Hongkongs muligheder, og hvordan den nye kompensationsstruktur påvirker terminalomkostningerne. Løsningen på strejken vil sandsynligvis betyde højere omkostninger for havneoperatøren og en videregivelse af udgiften til rederikunderne," siger Nimish Mathur, der er analytiker hos Drewry Maritime Equity.

Problemerne er i stil med dem, som HIT - Hongkong International Terminals - oplever, hvor en aftale om arbejdskraft fra 170 mand med selskabet Global Stevedoring Service Co. er røget i vasken.

"Arbejdskraftspørgsmålet har varet i mere end tre uger nu og påvirker alle i byen. Hongkong står over for seriøs konkurrence fra lige så effektive regionale havne, som har lavere operationsomkostninger. Hvis alle parter ikke overvejer forslagene med åbent sind og forsøger at forstå de udfordringer, industrien står over for, vil arbejdere fra hele logistikindustrien komme til at lide," lyder det fra HIT ifølge Journal of Commerce.

Strejken i Hongkong er gået i gang, fordi arbejderne i havnen kræver lønstigninger på 20 pct. - et krav, som arbejdsgiverne ikke vil efterkomme. I begyndelsen af april vurderede en afdeling af Hutchinson Whampoa Ltd., at strejken dagligt koster havneoperatøren omkring fem mio. hongkong dollar, og det er tab i den størrelsesorden, der får flere til at vurdere, at Hongkong allerede har tabt konkurrencekraft til flere nabohavne i Kina.

Verdens største havne tilbage på 2009-niveau

Hongkong-strejke: Skibe hænger fast ved terminalerne

Hong Kong-strejke begynder at gøre ondt 

Mere fra ShippingWatch

Minekæmpe køber yderligere tre LNG-drevne skibe

BHP Billiton føjer tre LNG-drevne tørlastskibe til sin flåde i løbet af de næste seks til ni måneder, skriver nyhedsbureau. Mineselskabet satser på flydende naturgas som et overgangsbrændstof.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs