Kinesiske værfter halter bagud på nye skibe

De kinesiske værfter kan ikke følge med i den internationale konkurrence. Derfor kan konsolideringer blive nødvendigt, vurderer flere analytikere.
Foto: Hempel
Foto: Hempel

De store kinesiske værfter vil være tvunget til at slå sig sammen i løbet af de nærmeste år, fordi de ikke kan hamle op med konkurrencen på blandt andet byggeri af øko-skibe i Japan og Korea.

"Selvom de kinesiske banker støtter de lokale kinesiske værfter, er der så mange af dem, at de ikke vil være så konkurrencedytige som dem i Japan og Korea. De har meget, de skal indhente," siger partner Chris Johnson fra Moore Stephens ifølge Sustainable Shipping.

DVB Bank har samme holdning til de kinesiske værfters formåen.

"Når det kommer til design af skrog, er de fleste kinesiske værfter endnu ikke i stand til at bygge de samme præcise specifikationer som de koreanske og japanske, især japanske værfter. Desuden står alle de kinesiske værfter lige. Der er formentlig en gylden gruppe af topværfter, som virkelig producerer international kvalitetstonnage, men hoveddelen af værfterne bygger ikke skibe af den standard," siger Peter Illingworth, der er adm. direktør hos DVB Bank ifølge Sustainable Shipping.

Han vurderer, at kinesiske værfter skal stramme sig meget an, hvis de skal nå op på samme høje niveau som de japanske og koreanske mere omstillingsparate værfter.

DSF: Nybygningspriser kan ramme 2002-gulvet 

Kina lokker redere med attraktiv finansiering  

Koreansk værft dropper aftale om nybygninger 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også