ShippingWatch

Om tre dage kan USAs østkyst lukke ned

Natten til søndag den 30. december vil 14.500 havnearbejdere i bl.a. New York og 13 andre havne på den amerikanske østkyst nedlægge arbejdet, hvis et sidste møde ender resultatløst. 

Med tre dage til, at 14.500 havnearbejdere går i strejke på den amerikanske østkyst er fagforeningen ILA og arbejdsgiverne indkaldt til et sidste møde for at afværge en omfattende arbejdsnedlæggelse i 14 havne fra Maine til Texas.

Natten til søndag den 30. december udløber den frist, som parterne har sat for at nå en aftale om en ny seks årig overenskomstkomst. Forhandlingerne brød endeligt sammen den 19. december, og ILA anført af formanden Harold Daggett (foto) har bebudet og gjort forberedelser til at lukke havneterminaler ned fra midnat den 30. december, hvis der ikke opnås et tilfredsstillende resultat.

 

Nu har George Cohen, chef for den uafhængige statslige enhed The Federal Mediation and Conciliation Service (FMCS), der har mæglet i konflikten, indkaldt parterne i ILA, International Longshoremen's Association (ILA), og arbejdsgiverne i International Maritime Alliance til et sidste møde forud for aftalens udløb. Ifølge en pressemeddelelse fra FMCS har parterne indvilget i at deltage.

Maersk Line indfører strejke-tillæg i USA 

Den 24. december udsendte arbejdsgiverne en meddelelse, der understregede "ødelæggende konsekvenser" for såvel den sårbare amerikanske økonomi, for erhvervsliv og landbrug og ikke mindst for havnearbejderne selv, der står til at miste fem mio. USD for hver dag, strejken vil vare eller i alt 150 mio. USD på en måned.

Alene i Port of New York og New Jersey, der har flere ILA-medlemmer end nogen anden af de 13 øvrige havne på østkysten og ud til Den Mexicanske Golf, vil de ca. 3.250 medlemmer miste 7,5 mio. USD i løn. I New York og New Jersey, der af mange iagttagere og involverede anses som væren hovedårsagen til den truende arbejdsnedlæggelse, vil en strejke få konsekvenser for 171.000 mennesker, der arbejder i havnerelaterede job, bl.a. inden for jernbanedrift og blandt vognmænd.

USAs erhvervsliv kræver Obama ind i havnestrejke 

Analytikere har inden for de seneste måneder vurderet, at en lukning af havnene på USAs østkyst og ud til Den Mexicanske Golf vil få katastrofale konsekvenser for Maersk Line og de øvrige af verdens store containerrederier. Derfor er Maersk Line også forberedt på en situation, hvor havnene ikke er i drift, hvis forhandlingerne ikke leder til en løsning.

De 14 havne håndterede sidste år 20,7 mio. teu eller 48,5 pct. af den samlede containertrafik gennem USAs havne. Den største havn på den amerikanske østkyst, New York/New Jersey, tegnede sig alene for 5,5 mio. teu eller næsten 13 procent af den samlede containermængde i USA.

Maersk Line: Vi anløber 13 af 14 strejkehavne 

Lurende østkyststrejke rammer kun containerfragt 

Storstrejke i USA udsat i 90 dage 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Efter ti års resultattørke er der igen sorte tal hos Lauritzen. Politiske spændinger i Ukraine mellem Vesten og Rusland øger frygten for nye cyberangreb a la det, der kostede Maersk to mia. kr. Et nyt forslag til EU's udspil om CO2-kvoter til shipping kan føre til endnu en milliard-fond.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs