Baltiske havne opruster i kamp om asiatiske varer

Ministre fra Lituaen og Letland mødtes for nylig med repræsentanter fra  K-Line, Mitsubishi, Mitsui og NYK, der vil bruge de voksende baltiske havne som transithavne for varer gennem Rusland, og som skal videre ud på de europæiske markeder.
Foto: Ole Lind
Foto: Ole Lind

De to baltiske lande, Litauen og Letland, vil slås hårdt for at blive transithavne for fragt af varer fra Asien gennem Rusland, og som skal videre vesteuropæiske markeder. Begge lande investerer lige nu store summer i havne, jernbane og anden infrastruktur med støtte fra EUs strukturfonde.

Ministre og erhvervsfolk fra de to lande mødtes for nylig ifølge Lloyd's Loading List med en større delegation fra K-Line, Mitsubishi, Mitsui og NYK om adgang til de store deepsea havne i de to lande samt deres jernbanenetværk.

Global Ports: Udsigterne for Rusland er "ekstremt lovende"

Russisk havn fordobler fragt i 2012 

Såvel japanske som kinesiske interesser har kig på omkostningseffektive løsninger til varer transporteret over land gennem Rusland, og som skal videre til vestlige markeder via de baltiske havne, siger Aivis Ronis, Letlands økonomiminister:

"Det er indlysende, at vækstøkonomier som Kina, også Japan, forsøger at finde ny6e eksportruter. Og de baltiske lande kan tilbyde gateway løsninger til vestlige markeder og med lave omkostninger. Vi vil konkurrere om asiatiske virksomheder med vores naboer, men vi vil også samarbejde."

Ifølge Litauens transportminister Rimantas Sinkevicius  har den store havn i Klaipeda faciliteter til at håndtere stigende fragtmængder fra Japan og Kina.

Gøteborg langt fra at udnytte sit russiske potentiale 

Analyse: Baltikum driver stærk vækst i containerhavne 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også