Baltiske havne opruster i kamp om asiatiske varer

De to baltiske lande, Litauen og Letland, vil slås hårdt for at blive transithavne for fragt af varer fra Asien gennem Rusland, og som skal videre vesteuropæiske markeder. Begge lande investerer lige nu store summer i havne, jernbane og anden infrastruktur med støtte fra EUs strukturfonde.
Ministre og erhvervsfolk fra de to lande mødtes for nylig ifølge Lloyd's Loading List med en større delegation fra K-Line, Mitsubishi, Mitsui og NYK om adgang til de store deepsea havne i de to lande samt deres jernbanenetværk.
Global Ports: Udsigterne for Rusland er "ekstremt lovende"
Russisk havn fordobler fragt i 2012
Såvel japanske som kinesiske interesser har kig på omkostningseffektive løsninger til varer transporteret over land gennem Rusland, og som skal videre til vestlige markeder via de baltiske havne, siger Aivis Ronis, Letlands økonomiminister:
"Det er indlysende, at vækstøkonomier som Kina, også Japan, forsøger at finde ny6e eksportruter. Og de baltiske lande kan tilbyde gateway løsninger til vestlige markeder og med lave omkostninger. Vi vil konkurrere om asiatiske virksomheder med vores naboer, men vi vil også samarbejde."
Ifølge Litauens transportminister Rimantas Sinkevicius har den store havn i Klaipeda faciliteter til at håndtere stigende fragtmængder fra Japan og Kina.
Gøteborg langt fra at udnytte sit russiske potentiale
Analyse: Baltikum driver stærk vækst i containerhavne
Relaterede artikler:
Analyse: Baltikum driver stærk vækst i containerhavne
For abonnenter