En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
11.12.2012kl. 11.21

Alphaliner: Verdens havne er ikke klar til gigantskibe

Verdens havne skal lægge sig i selen for at blive parat til den strøm af containerskibe på over 10.000 teu, der vil ramme vandet de kommende år. Der er nemlig kun 51 havne, der i dag håndterer de store skibe, skriver Alphaliner i en analyse.
Foto: Maersk Line
af JAKOB VESTERAGER

Der er i dag 51 havne, der håndterer skibe på over 10.000 teu (tyvefodscontainere). Mængden af såkaldte VLCS'ere (Very Large Container Ships), der vil ramme vandet inden for de næste tre år, er dog stor med 110 nye skibe. Det betyder, at en række havne, der i dag ikke kan håndtere de store skibe bliver nødt til at forberede sig på de øgede krav, de store skibe stiller, skriver analysehuset Alphaliner i en rapport.

Det forventes nemlig, at de skibe, der i dag er blandt de største i drift og sejler på en af de tyve ruter eller service-strenge, hvor VLCS'ere er i drift, kommer til at blive flyttet til mindre ruter i takt med, at nye og større skiber kommer i drift. Denne flytning af skibe fra en rute til en anden i takt med at nyere skibe tager over kaldes 'cascading'.

"Opgraderingen af skibsstørrelserne på adskillige ruter, der i dag beskæftiger 8.000-10.000 teu-skibe bør lede til introduktionen af skibe på over 10.000 teu i havne i Kaohsiung, Yokohama, Colombo og Genoa, der i dag ikke kan håndtere skibe af den størrelse," skriver Alphaliner.

Hvis man kigger væk fra ruterne mellem Østen og Europa, kan amerikanske havne som Long Beach og Oakland håndtere skibe over 10.000 teu. Men på grund af den forventede åbning af nye sluser i Panamakanalen og hævelsen af Bayonne Bridge i New York i 2015 forventer Alphaliner, at amerikanske havne på østkysten også vil komme til at se de første anløb fra VLCS'ere inden for de næste tre år.

For nuværende er det containerrederiet MSC, der har flest skibe på over 10.000 teu. Rederiet har 53 i drift og otte i ordre. Maersk Line har tredjeflest VLCS'ere i drift (18) men vil med nybygningerne af de 20 Triple-E skibe få den næststørste VLCS-flåde på sammenlagt 38. Der er i dag sammenlagt 161 containerskibe på over 10.000 teu i drift. Den kommende bølge af VLCS'ere er dog større end de nuværende i drift, hvor verdens største containerskib kommer til at være Maersk Lines Triple-E skib på 18.000 teu, der vil ramme vandet i sommeren 2013.

Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

 

Verdens største containerskib er i Europa 

Briterne vil udnytte global PR-effekt fra Marco Polo 

Fransk containergigant i stærkt 3. kvartal 

Nu rammer de store containerskibe vandet  

Clarksons: Containerrederier jagter nye ruter til VLCS 

Relaterede artikler:

  • Foto: CMA CGM

    Briterne vil udnytte global PR-effekt fra Marco Polo

    For abonnenter

  • Foto: CMA CGM

    Verdens største containerskib er i Europa

  • Fransk containergigant i stærkt 3. kvartal

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Head of Business Development

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Revisor med minimum et par års erfaring

Se flere jobs

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge