ShippingWatch

APM Terminals begynder arbejdet i Callao

Havne- og terminaloperatøren APM Terminals har igangsat arbejdet med at udbygge en terminal i Callao, Peru. På samme dag har konkurrenten Yilport købt en majoritetsandel af en havn, der er i direkte konkurrence med en af APM Terminals'.

Foto: APM Terminals

APM Terminals fortæller i en pressemeddelelse, at byggearbejdet med at udvide terminalen i byen Callao i Peru officielt er skudt i gang, og at selskabet planlægger at investere i fire Super Post Panamax kraner, som kan håndtere containerskibe, som har op til 23 rækker af containere og 12 elektriske RTG-kraner.

APM Terminals tog kontrol over Callaos nordlige terminal i juli sidste år, og terminalen håndterede 436.117 teu i det første år under APMT's ejerskab. APMT har allerede investeret 35 mio. dollar i løbet af de første 12 måneder, men hele 749 mio. dollar ventes hele udvidelsesprojektet at komme til at koste.

Konkurrent køber op

Konkurrenten Yilport, som er ejet af tyrkiske Yildirim Holdings, har købt 54 pct. af Gemport. Terminalen Gemport har en kapacitet på 600.000 teu, der er placeret i Marmarahavet tæt på Sortehavet. Det skriver Lloyd's List.

APM Terminals købte sidste år 80 pct. af Sortehavshavnen i Poti, som håndterede 210.000 teu i 2010. Poti-havnen er placeret på Georgiens kyst, og APM Terminals planlægger at investere 100 mio. dollar i havnen i de kommende fem år.

AKTIEFOKUS

APM Terminals skyder tre mio. USD i fiskerihavn 

Terminal-gigant parat til yderligere investeringer i Latinamerika 

Mærsk sender åbent brev til Virginia-politikere 

Nyhedsbrev: APM Terminals appellerer til indisk storhavn 

Mere fra ShippingWatch

Höegh Autoliners går med i klimakoalition

Det norske bilrederi Höegh Autoliners indtræder i klima-alliancen First Movers Coalition, der også tæller Maersk, som ”frontløbere på bæredygtighedsområdet i deres sektor”.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs