ShippingWatch

Rederiforening venter EU havneudspil inden for seks måneder

Inden for seks måneder kommer et udspil til europæiske havnes struktur og vækstpotentiale fra Europakommissionen. Det forventer Danmarks Rederiforening oven på denne uges havnekonference i Bruxelles.

Foto: Casper Dalhoff

Det endeligt udformede forslag til europæiske havne i det fælleseuropæiske transportnetværk er klar inden for seks måneder, lyder forventningen fra Danmarks Rederiforening i en meddelelse efter en havnekonference i Bruxelles denne uge. Samtidig giver foreningen udtryk for, at udspillet kræver bred opbakning.

”Danmarks Rederiforening vurderer, at kommissionen er på ret kurs i forhold til et nyt havnepolitisk udspil. Liberalisering og konkurrenceudnyttelse vil være afgørende for at sikre vækst. Diskussionerne om den europæiske havnepolitik har dog historisk været meget følelsesladet, og derfor er det vigtigt, at et kommende udspil sikres bred opbakning – ikke mindst i parlamentet,” siger kontorchef Peter Olsen fra Danmarks Rederiforening i meddelelsen.

De seneste dage har Europakommission diskuteret europæiske havnes struktur i et det fælleseuropæiske transportnetværk, men også havnenes vækstpotentiale i Europa var på dagsordenen.

Forskellige holdninger

Liberalisering og mere konkurrence blandt europæiske havne er to kodeord for planen ifølge Siim Kallas, EU-Kommissionens transportkommissær, som det blev præsenteret ved havnekonferencen, der blev afholdt 25. og 26. september.

Men vækstplanen må ikke ske på bekostning af europæiske arbejdspladser – netværket skal derimod bidrage med flere arbejdspladser, har Brian Simpson, formand for Europaparlamentets transportudvalg, understreget.

Den europæiske rederiforening, ECSA, var til stede ved konferencen. Den ønsker frem for alt mere effektive og konkurrencedygtige havne.

Havnechefer kaldt til topmøde i Bruxelles

Havne hilser EU-udmelding velkommen

EU vil kickstarte investeringer i LNG-netværk 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs