ShippingWatch

Søfartsstyrelsen: LNG-anlæg er højrisiko-investering

Efter den endelige vedtagelse af den nye lave grænse for svovl i EU, er LNG-projektet kommet på dagsorden. Men der er tale om en investering med høj risiko for investorer, vurderer Søfartsstyrelsen.

Foto: DFDS

De mange LNG-anlæg, der skal til omkring Nordsøen og Østersøen, kræver store investeringer fra både offentlige myndigheder og private, påpeger Søfartsstyrelsen i en ny rapport om LNG som nyt drivmiddel i skibsfarten.

Efter EUs endelige vedtagelsen forleden af svovldirektivet er kravet til skibsfarten i Nordsøen og Østersøen, at udstødningen ikke må indeholde mere end 0,1 procent svovl fra 2015, og en af mulighederne, der er i spil, er at anvende LNG. I rapporten peger Søfartsstyrelsen på, at der som en af mulighederne kan etableres faste anlæg på havnene, som kan sikre skibene LNG. En anden mulighed er mobile anlæg i form af tankbiler, især til de mindre havne og igen kan mindre LNG-skibe sikre brændstof på llinje med de bunkersskibe, der påfylder fuel i dag.

Behov for samarbejde

Men den nye infrastruktur vil blive kostbar påpeger Søfartsstyrelsen:

"Investorer, fra det offentlige eller den private sektor, står over for betydelige investeringsrisci," hedder det i rapporten.

Derfor opfordrer Søfartsstyrelsen også havnemyndigheder, skibsredere sammen med lokale og regionale myndigheder og ikke mindst EU til snarest muligt at få lavet en vurdering af og en plan for hvordan investeringer i en ny LNG-struktur skal foretages.

"Disse aktiviteter er vigtige de næste ti år med vægt på de nærmeste år," hedder det i rapporten.

EUs transportkomissær Siim Kallas har tidligere over for ShippingWatch sagt, at EU sandsynligvis ville stå parat med finansiel opbakning til at få sat LNG-netværket i gang

EU vil kickstarte investeringer i LNG-netværk 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs