ShippingWatch

APM Terminals: Produktivitet i visse havne kan hæves med 50 pct

Evnen til at kunne forøge produktiviteten i havneterminalerne vil udgøre forskellen på vindere og tabere i branchen i fremtiden, mener APM Terminals.

APM Terminals mener der er grobund for at øge produktiviteten i nogle af selskabets havneterminaler med op til ikke mindre end 40-50 procent. Det fremgik ifølge en meddelelse fra selskabet af konferencen "Future Ports" i Stockholm i sidste uge.

Selskabets Head of Project Implementation, Søren Sjøstrand Jakobsen, sagde, at evnen til at forøge produktiviteten er helt afgørende for, at terminalerne kan leve op til kundernes krav.

"Vores kunder bygger større og større skibe, og det er helt påkrævet, at vi kan forøge produktiviteten - som minimum i samme tempo som skibene bliver større, men helst endnu mere," sagde han.

Super Post-panamax

Op imod 80 procent af de nye containerskibe, der indsættes inden for de nærmeste år, er super post-panamax skibe. Linjerederierne ønsker større skibe for at styrke konkurrencen, men kan have svært ved at lade dem ligge i havnen i dagevis, fremgår det af meddelelsen.

"Markedet for containertransport forventes at vokse de kommende år, derfor må terminaloperatørerne følge med på produktivitetssiden. APM Terminals har en række initiativer, der skal forbedre de processer, vi anvender og nye innovative løsninger og teknologier, der skal hæve produktiviteten. Vi - og andre operatører, går jeg ud fra - har terminaler i deres portefolio, hvor en produktivitetsstigning på 40-50 procent ikke er et urealistisk mål. Selv de bedst drevne terminaler kan gøre det bedre," sagde Søren Sjøstrand Jakobsen.

"Ved at forbedre produktiviteten, får man ledig kapacitet, mindsker udgifterne, forbedrer sit produkt og får mere tilfredse kunder. Med en forbedring på 50 procent på en 1 million TEU terminal, skaber vi  en game-changer i industrien," lød det.

Han regner derfor med, at slaget mellem de store havneterminaloperatører kommer til at stå på evnen til at forbedre produktiviteten.

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs