ShippingWatch

APM Terminals tror på 25 års vækstscenarium

APM Terminals CEO, Kim Fejfer, er ”absolut optimistisk”, når det gælder fremtiden for Mærsk Gruppens ekspansive havneforretning. Lige meget hvor han kigger hen i verden, ser han: Vækst

Foto: Cathrine Ertmann

Som chef for en virksomhed må det være noget nær de bedste ord, man kan tage i sin mund:

”Vi har en forventning om, at den industri, vi er i, vil fortsætte 25 års næsten uafbrudt vækst, de kommende 25 år.”

Vores ambition er jo at blive den ledende havne- og indland operatør. At blive rentable forstået på den måde, at vi er dem der leverer den bedste værdi til vores kunder.

Kim Fejfer

Men det er ikke desto mindre sådan, APM Terminals CEO, Kim Fejfer, udtrykker sig, når han skal kridte vækstudsigterne op i det helt lange perspektiv.

”Vi tror egentlig på, at der vil være vækst i alle regioner, alle egne, men fortrinsvis på emerging markets som Sydamerika, Afrika, Østeuropa og Sydøstasien. Der er et kæmpe behov for ny havnekapacitet og opgraderet kapacitet både på de modne markeder og de nye højvækstmarkeder,” siger Kim Fejfer i et interview med ShippingWatch.

Bl.a. er der alvorlige flaskehalse på flere af de ”gamle” markeder rundt omkring i verden. Det er derfor, at der sker en kraftig udvidelse af Europas vigtigste i Rotterdam. Men også på steder som hovedhavnen Santos i Brasilien, Skt. Petersborg i Rusland eller Istanbul i Tyrkiet kan man mærke presset på havnene, genereret af den almindelige vækst i verden.

”Der er en tendens til, at mere og mere gods i verden bliver fragtet i containere. Vores vækst hænger nøje sammen med den almindelige vækst i verden. Vi plejer at gange BNP-væksten med en faktor 3. Det giver så en eller anden forventning om, at den industri vil gro kraftigt over de næste 25 år, som den også har gjort over de sidste 25 år,” lyder det optimistisk fra Kim Fejfer.

Selv i 20011, hvor kunderne, de store containerrederier oplevede et voldsomt pres på raterne, kunne APM Terminals præstere et rekordresultat og er et af de bedst indtjenende selskaber i Maersk Gruppen.

Nye udfordringer kræver investeringer

En af de nye udfordringer i bl.a. USA og Vesteuropa, er, at rederier næste år begynder at sejle med væsentligt større skibe. Det stiller nye krav til dybden i havnene, og at terminalerne har det rigtige udstyr, ikke mindst kraner, der er store nok til at håndtere de 18.000 TEU skibe, som Maersk Line indsætter i 2013.

”Der er tale om en investering og en opgradering. På de modne markeder er det meget vigtigt at sidde på den rigtige kapacitet og lokationer med dybt vand og den rigtige infrastruktur,” siger Kim Fejfer.

Gør I det i dag? Sidder I de rigtige steder på de modne markeder?

”Specielt på Europa og hele den trade, der er fra Asien til Europa, har vi en stærk perlerække af havne, som - hvis ikke de er klar til at kunne håndtere større skibe - så bliver de det, når skibene kommer,” lyder svaret.

Med en investeringsplan, der primært fokuserer på de nye investeringer, vil fordelingen af omsætning mellem modne og nye markeder, som i dag er nogenlunde 50/50, være forrykket til fordel for de nye markeder. Dertil kommer, at der vil opstå helt nye handelsmønstre fremover, i takt med at væksten flytter sig i verden:

” Der kommer mange flere trade lanes, f.eks. interasiatiske mellem Japan, Kina, Thailand, Vietnam, Korea osv. Indiens største samhandelspartner i dag er Kina, så der begynder at danne sig et helt andet samhandelsbillede. For at facilitere den samhandel, er der et enormt behov for infrastruktur i havnene men også indlandsservices med togforbindelser, veje, transport på floderne osv. for at få hele deres system til at kapere det her.”

Du må jo være en optimistisk mand, når du sidder i spidsen for et selskab med de udsigter mange år frem?

”Absolut og jeg synes specielt når man rejser rundt i verden, så får man et noget andet indtryk af hvordan verden er og udvikler sig mht. vækst end hvis man besøger lande i Europa”.

Containertrafik i både USA og Japan viser stigning

Indien ikke med på APM Terminals' Top 20

APM Terminals expects growth for 25 years 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs