Maersk ser containere hobe sig op i Aarhus Havn

De pressede forsyningskæder og en forskudt højsæson for indkøb får containerne til at hobe sig op i Aarhus Havn, til frustration hos Maersk, siger gruppens nordiske havnechef til Børsen.
Foto: Casper Dalhoff/JPA
Foto: Casper Dalhoff/JPA

Containerne hober sig op på kajen i Danmarks største containerhavn, Aarhus Havn.

Det er en ændret forbrugeradfærd, der i kølvandet på coronaårene og store flaskehalse i havne verden, har fået indkøbere til at købe større og tidligere ind end normalt.

Ifølge Børsen ligger en container i Maersks terminal i Aarhus i snit 4,5 dage i havnen, inden den bliver hentet af kunden. Men i det seneste stykke tid er tallet steget til 5,5 dage, og det reducerer havnens kapacitet på et tidpspunkt, hvor antallet af containere, der importeres til Danmark er stigende.

“Containerne bliver ikke tømt, fordi der heller ikke er plads i varelagrene. Det hænger i sidste ende sammen med en ændret forbrugeradfærd, og det er også det, vi ser i logistikkæden nu,” siger Dennis Olesen, Marsks nordiske havnechef, til Børsen.

Det er især varer fra Kina, der er ankommet tidligere og i større mængder end normalt. Sidste år betød elementer som coronapandemien og følgeeffekter af skibet Evergreens blokade af Suez, at rigtig mange varer frem mod de vestlige højtider var fanget på skibe, der lå i kø ud for havne rundt omkring i verden.

Britiske havnestrejker lægger yderligere pres på de europæiske forsyningskæder

Containere trækker Aarhus Havn frem i første halvår

Danske havne oplever fortsat forsyningskaos

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også